Bermulalah Perjalanan Seorang Mahasiswi UKM

Image
 Assalamualaikum.. Lamanya tak update blog.. sibuk sangat sejak jadi penyelia ni.. coding pun aku kena hadap.. keje2 pengujian coding programmer bawah aku pun aku kena hadap.. report pun nak kena update.. aduhaiiii... better aku jadi programmer dari penyelia.. nak gaduh pun ngan PC jerk.. hahahahha.. tapi nak buat camna.. keje ngan gomen ni.. sampai masa kau akan naik pangkat.. huhuhu... hadap jerlah... Oh ya berbalik pada topik... Selepas SPM 2021, macam2 cabaran yg perlu ditempuhi untuk membolehkan si kakak layak memasuki bidang perundangan.. memandangkan si kakak tak lepas min requirement nak masuk Asasi Law, jalan pintas adalah dengan memasuki Matrikulasi jurusan Perakaunan yang dia agak kurang berminat.. walaupun kurang berminat exam Akaun dpt A jugak.. aku pun confuse.. kalau dia tak diterima juga untuk ke degree Law, jurusan perakaunan pun apa kurangnya.. at least backup tu ada..  Selepas berhempas pulas di Matrikulasi.. proses seterusnya adalah menyusun borang UPU dengan sebaik

Villa Raudhah Menjadi Mangsa

Salam semua..

Keadaan saya sekarang ni.. tak tahu nak kata... saya ni risau ke... kecewa ke... takut ke.. betul ke apa yang berlaku tu??? rasa macam mimpi pulaks...

Semalam saya EL... baru hari ni masuk kerja.... nak tak nak kerja jugak.. walaupun berat rasa nak tinggalkan rumah.. duk sorang2 pun takut gak...

Dugaan Allah memang berat kali ini.. mungkin ada hikmahnya.. mungkin juga sebagai pembuang dosa... mungkin juga untuk menaikkan darjat kita... itulah kata2 peransang dari hubby aku..

Percaya atau tidak... tapi itulah kenyataannya.. rumah yang kami diami hampir 6 bulan lamanya.. akhirnya di pecah masuk oleh manusia yang tidak ada kerja.. yang tidak bertanggungjawab.. yang hanya mencari jalan mudah untuk mendapat kesenangan... kutukan hebat untuk perampok2 itu... cissss... aku haramkan segala apa yang kamu ambil.. jiwa kamu takkan tenang selama2nya... selepas kejadian tu.. aku sentiasa berdoa.. agar perkara yang sama tidak berulang lagi... dan manusia durjana akan sedar akan kesilapannya.. dan kalau boleh dipulangkan barang2 yang diambil... doakan sekali untuk saya yer...

Nak tahu kisahnya???? saya pendekkan citer jelah ye...

Isnin lepas.. kami pulang macam biasa dari pejabat.. tiba di rumah dalam pukul 7 malam.. hubby seperti biasa akan ke tempat tanamannya... dan tak semena2.. dia mengarahkan aku membuka pintu rumah.. macam ni lah dialognya.. lebih kurang..

Hubby : "Buka pintu cepat.. ada orang masuk rumah.."

Aku masih blur.. macam tak percaya.. terus buka pintu tanpa rasa sangsi mungkin masih ada orang di dalam rumah... hubby meluru masuk ke dalam... pun tanpa sebarang senjata pertahanan...

Tingkap di belah tepi telah di umpil dan grill kami telah bengkok.. diorang masuk melalui tingkap..


grill yang dah bengkok.. tercabut dari dinding tingkap..

Setiap bilik Villa Raudhah telah di geledah.. masuk ke bilik bawah.. satu jerk aku perasan.. handphone lama aku dah tak ada... sah dah kena ambik!




Naik pula ke tingkat atas... habis berselerak.. sakit mata menengoknya.. aku sangka kan pada awalnya.. hanya barang tak berharga yang hilang dalam bilik utama.. hubby pun ingat begitu... rupa2nya.. barang kemas Amiera dan loket aku pun turut disamun... ntah macam mana diorang boleh dapat tahu di mana kami sorokkan..







Masuk bilik tetamu pulaks.. tiada apa yang hilang sebab kamera lama kami tersembunyi sedikit.. nasib baik digi cam aku simpan dalam kereta.. kalau tak memang habis jugaklah..




Masuk bilik Amiera... tak bersepah sangat.. hanya duit tabung Amiera disamun.. tapi banyak jugak.. aku terkilan.. memang terkilan sangat.. tu semua sebahagian duit raya dan duit aku untuk Amiera.. penyamun ni memang cerdik.. dia langsung tak ambik duit syiling dalam tabung Amiera.. mungkin menyukarkan dia untuk keluar dari rumah nanti..



Lain2 tempat.. tidak diusiknya.. lepas puas hati tiada sesiapa di rumah.. kami bergegas ke Balai Polis Semarak untuk buat report... pegawai polis turut menerangkan yang Nilai adalah kawasan panas.. banyak rumah di beberapa kawasan perumahan di samun.. di Acasia Park tu sendiri.. dah 3 buah rumah di samun termasuk rumah aku..

Kemudian kami dikehendaki pergi ke Balai Polis Nilai untuk susulan lanjut.. bertemu dengan Sarjan Shah.. selepas di soal siasat apa yang berlaku di rumah kami... kami tiba2 terbau something hangit dalam pejabat Sarjan Shah.. kami sangkakan ada benda kecil terbakar.. lama kelamaan.. bilik penuh dengan asap... lampu kalimantang mengeluarkan asap.. rupa2nya wire di luar hampir terbakar.. kami bergegas keluar dari pejabat.. risau jugak.. dahlah ditimpa mala petaka.. tak pasal2 ditimpa lagi.. Kami diarahkan pulang.. pihak polis akan tiba dirumah kami untuk buat siasatan...



15 minit kemudian.. mereka sampai.. Sarjan Shah dan seorang jurukamera selaku pegawai forensik.. Setiap sudut yang diselongkar di ambik gambar.. proses untuk mengesan cap jari juga dilakukan.. tapi tidak pula nampak sebarang kesan.. hampir setengah jam Villa Raudhah di siasat.. mereka pulang... tapi kami????? masih dalam keadaan kelaparan.. ketakutan.. kerisauan.. macam2 difikirkan..



Lepas makan.. kami pulang... aku pulak dah terlalu penat.. mana2 yang bersepah aku biarkan.. tak lalu aku mengemasnya.. tidur pun di bilik tetamu sebab bilik tu tak bersepah sangat..
Tidur kami pun tidak tenteram.. sekejap2 kami terjaga.. bimbang mereka akan datang balik.. bimbang juga kalau ada orang lain pulak yang nak menceroboh masuk.. memang terlalu bimbang..

Keesokkannya.. bangun macam biasa.. pandang kiri.. selerak.. pandang kanan.. selerak.. malas aja rasanya.. hubby try call tukang grill tapi masing2 sibuk... aku terpaksa mengemas rumah dan mop lantai yang penuh dengan debu hitam..

Selepas kemas barang2.. baru hati tenang sekejap.. tapi bila diingat kembali... aku kecewa dan marah dengan penyamun tu... aku terkilan kerana segala usaha aku untuk belikan barang kemas Amiera dengan mudahnya mereka samun.. memang aku haramkan semuanya..

Pengajaran dari kisah ku ini... juga untuk Kak Puteri yang bakal mendiami Acasia Park.. kawasan rumah kita tu masih belum selamat sepenuhnya.. walau pasang apa sekali pun.. mereka tetap boleh masuk.. hubby sedang merancang untuk mengumpul jiran tetangga untuk membincangkan masalah ini... mungkin selepas ini siapa pula yang menjadi mangsa...

Comments

Noris said…
sabar jer faina... ada hikmah disebalik kejadian ini.
marie said…
Ya Allah faina..takutnye tengok semua berselerak tu..tapi nasib baik dia masuk masa takde org kat dlm umah..kat tempat saya tu pun, dah 2 umah kena masuk, yang satu tu, 2 kali pencuri masuk...

Takpelah faina, saya pun pernah rasa mcm faina rasa..memang sedih, harta yg bukan senang kita nak kumpul, sedap aje depa kebas mcm tu..dugaan Allah tu, semoga faina makin tabah
Mrs. ORENSEED said…
bersabar ye sis. tak sangka akan jd semua ni. semuanya ade hikmah. terima semuanya dgn tabah ye? moga sis sekeluarga selamat dari sbrg malapetaka.. :)
mentibang.paku said…
sabar..kuatkan semangat, cumanya nasib baik time orang masuk tu, xdek orang dlm rumah..kalau x blh jadi trauma...mmmmmmm
ita.itu said…
alahai siann nye na..oh mcm aku letak suruah yasin muka surat brp aku x ingat..just buka je muka surat tuh..insyallah penyamun nak masuk pun x nmpk pagar..
Puteri Satu said…
ya allah..mengucap panjang akak baca entry ni..tapi dah agak dah..mesti rumah faina kena pecah masuk...instinct akak kuat mengatakan mesti umah faina kena pecah masuk...

Rasanya...disebabkan perumahan baru...dan masih banyak rumah yang belum didiami..itu salah satu penyebabnya orang yang tak bertanggungjawab tu berani memecah masuk... kena ada persatuan rukun tetangga kan faina...eii risaunya akak klu dok kat sana nanti...nak tinggalkan mak n Aqilah berdua kat rumah tuh..hish...takutnye Na....
vogue2704 said…
Ya Allah hai..kadang2 dugaan tak tertanggung..apapun banyak2 bersabar..buat solat hajat ataupun buat "pedinding" untuk rumah..insyaAllah..kita berusaha kan...
Puteri Satu said…
berani sungguhkan dia buat keje siang2 hari cam tuh...hish...
ANAKIRANA said…
sabar kak..leh rasa akak trauma cmner..sy yg baca ni pon takut tgk..mmg sban pon panas...kan aritu bbrp penjenayah kena tembak tu..
lemah smgt kan..dah la umah baru..takpe2..pasni kumpul balik smgt tu...kalo pasang alarm ok ker?ish umah saye pon tak pasang alarm ni
aLiYaHaRiZ said…
Ya allah....X tau nak ckp ape..sedihlah..memang x gune betul..Tp nasib baik ina anak beranak x de time jadik tu..tuhan sayangkan ina sebab tu dia bagi dugaan mcm ni..
Faina Arisya said…
terima kasih kak noris, marina, heedayah, mentibang, vogue ..

ita, saya akan buka surah Yasin kat ruang tamu malam ni jugak!

kak puteri..

hubby pun plan nak wat gerak gempur.. nak kumpulkan jiran2 semua nak bincang masalah ni.. hopefully hasrat hubby tu termakbul..

kirana..

nilai dan seremban ni memang panas.. kalau pasang alarm pun.. diorang leh off kan.. pencuri2 ni bijak..
Faina Arisya said…
aliyahariz..

semoga Allah mengampunkan dosa2 saya sekeluarga hendaknya..
Puteri Satu said…
Tak per Faina....kumpul semua jiran tetangga buat operasi ketat2...sure pencuri tak guna tu kena tangkap...ingat sukati pecah masuk umah orang boleh lepas...akak doakan pencuri tu dapat tangkap...pehtu heret pi balai...penjara seumur hidup...

tak per na..akak dok sana nanti..confirm akak suruh hubby akak join jiran tetangga pakat reramai jaga perumahan kita tuh..dun wory...hidup berjiran kena sepakat baru berkat kan....
azreen said…
smga faina bersabar ek...mmg tak guna betul perompak tu smua...geram betul....sabar ye faina...
wati said…
Sabar jelah dik
Ogy said…
hurmm dah agak dah bila baca entry faina yg lepas....
sabar byk2 ya...ni semua ujian dan dugaan Allah pd kita ni...
rumah dimasukki pencuri memg perkara yg common di perumahan baru...
g pun risau juga nk tinggalkan mak dan anak berdua je kalo dah pindah rumah nnti....doa dan solat hajat banyak2...minta diajuhi perkara yg tdk diingini...

Popular posts from this blog

Susu Rosak!!

Pra Majlis Aqiqah & Kesyukuran Baby Arissa ~ Projek DIY ~ Door Gift

Kopi Che' Nah