Bermulalah Perjalanan Seorang Mahasiswi UKM

Image
 Assalamualaikum.. Lamanya tak update blog.. sibuk sangat sejak jadi penyelia ni.. coding pun aku kena hadap.. keje2 pengujian coding programmer bawah aku pun aku kena hadap.. report pun nak kena update.. aduhaiiii... better aku jadi programmer dari penyelia.. nak gaduh pun ngan PC jerk.. hahahahha.. tapi nak buat camna.. keje ngan gomen ni.. sampai masa kau akan naik pangkat.. huhuhu... hadap jerlah... Oh ya berbalik pada topik... Selepas SPM 2021, macam2 cabaran yg perlu ditempuhi untuk membolehkan si kakak layak memasuki bidang perundangan.. memandangkan si kakak tak lepas min requirement nak masuk Asasi Law, jalan pintas adalah dengan memasuki Matrikulasi jurusan Perakaunan yang dia agak kurang berminat.. walaupun kurang berminat exam Akaun dpt A jugak.. aku pun confuse.. kalau dia tak diterima juga untuk ke degree Law, jurusan perakaunan pun apa kurangnya.. at least backup tu ada..  Selepas berhempas pulas di Matrikulasi.. proses seterusnya adalah menyusun borang UPU dengan sebaik

TNB @ Luar Negara??

Ada ke?? betul ke?? biar betul??



Hmm.. aku sendiri pun tak tau betul ke tak TNB wujud diluar negara.. sesiapa yg tahu leh tinggal comment eh.. share ler ngan kawan2 yg tak tau ni..

Actually.. aku perasan jer tadi.. masa pi uruskan pendaftaran bekalan elektrik utk kuarters nanti... punyalah ramai orang... dan yg paling ramai bukannya warganegara kita.. kebanyakannya warganegara luar.. nak yg macam mana?? kurus?? tinggi?? besar?? kecil?? gelap?? cerah?? semua adalah..

Suasana riuh rendah dengan bahasa diorang.. pening pale aku.. so, aku pun bermonolog sendiri... aku pandang sini .. ntah apa aku fikirkan.. aku pandang sana.. pun ntah apa aku fikirkan..

Tetiba.. aku terperasan ada sorang mamat ni.. dari gaya percakapan dengan orang kaunter cam rakyat kita.. tetapi awat rambut dia lain banget!! dah gaya warganegara luar pulaks.. aku pun confius.. budaya.. budaya.. mudah sungguh kita mengikut budaya mereka.. cubalah molek2 sikit.. kan kemas..

Oh ya.. sebelum aku duduk sambil menikmati pemandangan yg tak seindah tu... aku pun bermonolog tentang urusan permohonan aku ni.. aku hanya bawa salinan surat dan ic aku.. pastu masa nak ambil no.. aku confius.. yg mana satu?? sampai 2 no aku ambik. .sorry yer..

Lepas ambik no.. aku berdiri membisu.. bermonolog lagi.. apa lagi eh aku kena buat.. pesal orang yg bawa sampul (cam nak duk kuarters.. kes cam aku ler ni..).. tgh pegang something.. macam borang.. pesal aku takde ek?? ke nak kena isi masa kat kaunter.. aku confius lagi.. dalam keadaan yg rabun tahap gaban ni.. aku toleh kat sebelah meja yg tiada penunggunya... hehehhe.. guard tnb ler.. ada tray.. so, aku pun pi dekat2.. lor... sini ke borangnya... haishhh.. cepat2 aku cari meja yg kosong.. sib baik ada pen disediakan..

Cehh.. bangga tu tengah isi borang.. tup2 kena tampal Stem Hasil laks.. nasib baik aku dah beli siap2 tadi.. bermonolog lagi.. mana aku nak cari gam ni.. nampak guard tu dah ada balik.. nak tak nak beranikan diri ler mintak gam (tak malu!!).. rupa2nya gam tu ada jer kat sebelah tray... hehehehe.. malu sendiri.. malu lagi..

Hampir sejam aku nunggu.. akhirnya.. baik lah akak kaunter tu.. ramah sesungguh.. bagi 10 bintang ler kat akak.. siap tanya aku nape tak apply kuarter yg baru.. orang bertanya aku jawablah.. nyot..nyet..nyot..nyet.. tak sampai 5 minit permohonan diterima.. dan settlekan pembayaran di kaunter satu lagi..

Alhamdulillah.. selesai.. tu jer citer petang ni..

Comments

Secret Drifter said…
akak TNB mmg ada diluar negara.. mereka buat business dgn luar negara untuk belajar dan beli peralatan elektrik baru dan juga belajar cara untuk majukan bidang elektrik (mcm belajar tentang tenaga solar n lain2)

also TNB juga beli supply dari luar negara gak... also TNB ada hantar wakil ke negara yg perlukan pakar untuk system elektrik mereka.

maklumat ni dari pakcik saya yg kerja di TNB.
Faina Arisya said…
adik Secret Drifter..

informasi yang amat menarik.. byk info2 tentang TNB dan syarikat2 lain jarang di ketengahkan oleh pihak media.. pernah sekali tengok dalam Majalah3 itupun hanya di Malaysia bukannya di luar negara..

TNB sebuah sykt besar dan tak mustahil diperkembangkan di negara luar.. syabas TNB dan tahniah kepada pakcik adik kerana menjadi anggota TNB..

Thanks yer dik share the info..

Popular posts from this blog

Susu Rosak!!

Pra Majlis Aqiqah & Kesyukuran Baby Arissa ~ Projek DIY ~ Door Gift

Kopi Che' Nah