Bermulalah Perjalanan Seorang Mahasiswi UKM

Image
 Assalamualaikum.. Lamanya tak update blog.. sibuk sangat sejak jadi penyelia ni.. coding pun aku kena hadap.. keje2 pengujian coding programmer bawah aku pun aku kena hadap.. report pun nak kena update.. aduhaiiii... better aku jadi programmer dari penyelia.. nak gaduh pun ngan PC jerk.. hahahahha.. tapi nak buat camna.. keje ngan gomen ni.. sampai masa kau akan naik pangkat.. huhuhu... hadap jerlah... Oh ya berbalik pada topik... Selepas SPM 2021, macam2 cabaran yg perlu ditempuhi untuk membolehkan si kakak layak memasuki bidang perundangan.. memandangkan si kakak tak lepas min requirement nak masuk Asasi Law, jalan pintas adalah dengan memasuki Matrikulasi jurusan Perakaunan yang dia agak kurang berminat.. walaupun kurang berminat exam Akaun dpt A jugak.. aku pun confuse.. kalau dia tak diterima juga untuk ke degree Law, jurusan perakaunan pun apa kurangnya.. at least backup tu ada..  Selepas berhempas pulas di Matrikulasi.. proses seterusnya adalah menyusun borang UPU dengan sebaik

BPA

Baru2 ni ibu bapa dah mula didedahkan dengan bahaya BPA (Bisphenol A).. kesannya ke atas bayi dan kanak2...

Aku pun tidak terkecuali.. risau akan keadaan ini.. kenapa selama ni tidak dikuatkuasakan.. kenapa pihak yang berwajib tidak mengambil tindakan dan menyedarkan orang ramai..

Aku yang celit IT ni pun jarang nak ambil tahu info2 yg mudah aku dapat dari internet.. apatah lagi orang2 yg buta IT dan kawasan2 pedalaman.. berpendapatan rendah..

Sejak aku tahu akan bahaya BPA ni.. cepat2 aku check botol susu Amiera dan Fateh.. opsss.. Amiera masih menyusu botol ok.. manja lah weii hai.. susah nak hilang habit ni..

Dan ada antara botol2 itu adalah polikarbonat berlabel 7, Others.. dan ada juga yang tiada berlabel.. cepat2 aku stop penggunaannya.. nasib baik ada jugak botol2 yang BPA Free..

Tanpa ragu2.. tanpa was2.. cepat2 aku surf internet pasal BPA ni.. bagaimana penggunaan botol polikarbonat.. teliti botol kat rumah yang ada.. sah!! harus dinyah!!

Actually.. bila aku beli botol susu ni.. ada jugak aku tengok BPA Free.. ada yang tidak.. aku main beli jerlah.. langsung tak ambik port.. apa ke benda nya BPA ni.. sebab tu aku tak beli botol jenama mahal2 ni.. salah aku jugak.. sapa suruh tak nak ambik port.. haishhh.. rasa nyesal tak kaji dulu.. dush2 kat kepala sendiri..

Dan.. misi bermula...

Tekad nak cari yang BPA Free.. terjah ke Manjaku.. dlm hati nak beli Avent.. tapi cam mahal jerk.. awat takde less??.. pastu aku terjah jenama lain.. dulu aku biasa beli jenama Pureen yg BPA Free tu.. tup2.. sold out!! yg ada pun yg polikarbonat tu ler.. bersepah2.. terjah brand Anakku.. pun sama.. polikarbonat.. last2 en hubby jumpa brand Fiffy.. harga not bad.. mahal sket dari Pureen..  tak kisah.. yg penting BPA Free..


pics dari http://puadede.com
pics dari http://puadede.com

Yang kelakarnya.. awatlah bentuknya camtu.. sampaikan si Fateh pun nak tak jer minum pakai botol ni.. dibelek2nya botol tu.. aku pun confuse..

Baru2 ni kami pi Parkson.. sajer nak survey.. kot2 ada botol susu jenama Avent kat situ.. dan kebetulan ada satu sudut tu.. diorang jual.. siap ada less 20% lagi.. terus aku rembat 2 set..

si Fateh ni pulaks.. bila aku bagi jer susu guna botol ni.. laju jer dia minum.. demand ler pulok!

Pasni.. aku tak nak suka2 hati beli botol susu tanpa check dulu.. dan kalau boleh aku nak setia ngan Avent.. mahal pun mahal lah.. duit bleh cari.. anak??

Comments

Popular posts from this blog

Susu Rosak!!

Pra Majlis Aqiqah & Kesyukuran Baby Arissa ~ Projek DIY ~ Door Gift

Kopi Che' Nah