Bermulalah Perjalanan Seorang Mahasiswi UKM

Image
 Assalamualaikum.. Lamanya tak update blog.. sibuk sangat sejak jadi penyelia ni.. coding pun aku kena hadap.. keje2 pengujian coding programmer bawah aku pun aku kena hadap.. report pun nak kena update.. aduhaiiii... better aku jadi programmer dari penyelia.. nak gaduh pun ngan PC jerk.. hahahahha.. tapi nak buat camna.. keje ngan gomen ni.. sampai masa kau akan naik pangkat.. huhuhu... hadap jerlah... Oh ya berbalik pada topik... Selepas SPM 2021, macam2 cabaran yg perlu ditempuhi untuk membolehkan si kakak layak memasuki bidang perundangan.. memandangkan si kakak tak lepas min requirement nak masuk Asasi Law, jalan pintas adalah dengan memasuki Matrikulasi jurusan Perakaunan yang dia agak kurang berminat.. walaupun kurang berminat exam Akaun dpt A jugak.. aku pun confuse.. kalau dia tak diterima juga untuk ke degree Law, jurusan perakaunan pun apa kurangnya.. at least backup tu ada..  Selepas berhempas pulas di Matrikulasi.. proses seterusnya adalah menyusun borang UPU dengan sebaik

Bahana Ponstan!

Sejak Isnin lepas aku di serang sakit kepala adik sepupu kepada MIGRAIN!!

Aku story history dulu naaa..


bila kena MIGRAIN ni.. aku rasa nak cabut2 jerk kepala otak.. 

Tiap2 bulan aku akan kena!! nak2 pulak bila bulan mengambang penuh!! cam dracula laks kan.. tapi dracula hisab darah.. aku ehem.. ehem.. ehem..

Untuk rekod, bulan ni jerk aku dah 2 kali diserang MIGRAIN.. seingat aku minggu lepas.. sampai terpaksa ambik EL..

Setiap kali aku diserang MIGRAIN.. aku akan telan PONSTAN.. sebab tu jerk penawar sengsara yang aku tanggung..

Eh.. eh.. korang tau ke PONSTAN tu apa?? pain killer daaaa... aku ni jenis yang memang tak tahan sakit.. that's why ler..

Sebelum ni.. aku pun tak sure.. maybe sekitar tahun 2008 or 2009.. aku pernah buat ct-scan (tul ke ejaannya?) kat Hosp Tawakal, KL.. yerlah kan.. masa tu aku memang kerap sangat kena sakit kepala.. sampai nanges2 aku dibuatnya... sakit ooooooooo... so, buatlah check-up.. kot2 ada penyakit lain.. manalah tau kan.. alhamdulillah.. lepas rawatan pakar.. otak aku ni takde apa2 masalah.. Allah masih nak panjangkan umur aku time tu.. Dr suspect aku kena MIGRAIN... so, dari situ aku kenal istilah MIGRAIN ni.. Dr bekalkan aku ngan ubat2 migrain.. bila dah habis ubat tu.. aku biar kan jerlah... lama2 sakit pun kurang...

So, bila sakit datang balik.. aku just telan PONSTAN sampai ke hari ni..

PERINGATAN : Uols yang ada planning nak makan PONSTAN hendaklah penuhkan perut terlebih dahulu dengan makanan..

Dan lepas aku kena since minggu lepas.. aku terima bahana yang agak kurang menyenangkan.. Ianya berlaku petang Isnin.. perut aku rasa tak selesa.. bila malam pulaks.. pedihnya yang amat.. terpaksa sapu minyak Yuyi.. alhamdulillah lega.. nak tau kenapa?? sebelum aku telan PONSTAN.. aku just makan sket jerk nasi.. tak lalu sebab kepala dah sakit nyut.. nyut... nyut... nak muntah pun ada...

Tengahari semalam.. sakit tak hilang2 jugaks.. nak2 lagi bila aku ngadap PC.. lagi lah dia nyut... nyut... nyut... aku makan nasi sepuas2nya.. pastu aku telan PONSTAN lagi... tak lama pastu.. perut aku sakit baliks.. tak tahan dah ni.. asyik sakit perut jerk.. last2 decide pi klinik gaks.. tunggu en hubby balik dari KL..

Dr sahkan aku "Gastrik!".. gastrik pulaks dah.. gastrik ni adalah berpunca daripada PONSTAN yang aku telan selama ni.. PONSTAN ubat yang kuat.. akan menghakis perut kita sedikit demi sedikit..

Dr suggest aku stop makan PONSTAN... aku kena pulihkan dulu gastrik ni.. kalau sakit kepala serang semula.. aku kena makan ubat MIGRAIN.. kalau dah sakit sangat.. barulah aku boleh telan PONSTAN.. tapi make sure.. aku telan ubat gastrik dulu.. seboleh2nya dr suggest aku elakkan makan PONSTAN..

Hari ni perut aku dah tak sakit.. even semalam walau dah telan ubat gastrik.. still masih rasa tak selesa.. aku sapu gaks ngan minyak Yuyi.. baru lega.. pagi2 tadi aku dah telan ubat gastrik sebelum sarapan.. risau gaks tetiba sakit perut balik.. jauh di sudut kotak kepala aku ni.. masih ada rasa2 nyut..nyut..nyut.. yang malu2 nak kuar.. tapi aku masih boleh bertahan.. kalau dah start nak sakit balik.. akan aku cepat2 telan ubat MIGRAIN..

So, moral of the story.. elakkan makan PONSTAN!! carilah ubat lain yang dapat mengurangkan kesakitan atau ubat yang bersesuaian dengan sakit kita alami..

Comments

Popular posts from this blog

Susu Rosak!!

Pra Majlis Aqiqah & Kesyukuran Baby Arissa ~ Projek DIY ~ Door Gift

Kopi Che' Nah