Bermulalah Perjalanan Seorang Mahasiswi UKM

Image
 Assalamualaikum.. Lamanya tak update blog.. sibuk sangat sejak jadi penyelia ni.. coding pun aku kena hadap.. keje2 pengujian coding programmer bawah aku pun aku kena hadap.. report pun nak kena update.. aduhaiiii... better aku jadi programmer dari penyelia.. nak gaduh pun ngan PC jerk.. hahahahha.. tapi nak buat camna.. keje ngan gomen ni.. sampai masa kau akan naik pangkat.. huhuhu... hadap jerlah... Oh ya berbalik pada topik... Selepas SPM 2021, macam2 cabaran yg perlu ditempuhi untuk membolehkan si kakak layak memasuki bidang perundangan.. memandangkan si kakak tak lepas min requirement nak masuk Asasi Law, jalan pintas adalah dengan memasuki Matrikulasi jurusan Perakaunan yang dia agak kurang berminat.. walaupun kurang berminat exam Akaun dpt A jugak.. aku pun confuse.. kalau dia tak diterima juga untuk ke degree Law, jurusan perakaunan pun apa kurangnya.. at least backup tu ada..  Selepas berhempas pulas di Matrikulasi.. proses seterusnya adalah menyusun borang UPU dengan sebaik

Char Kuey Teow

amacam?? terliuq??

petang2 ni pekena Char Kuey Teow mesti besh kan???

Bahan2 nak buat CKT ni aku tau.. cuma dari segi teknik tu aku kurang mahir.. so, baru2 ni opismate aku ada bagitau.. dia pernah tengok orang buat katanya.. barulah aku tau teknik serba sedikit..

Kebetulan pagi tu (Rabu lepas) Amiera call aku guna public phone kat sekolah.. suh aku masak kuey teow.. sebelum2 ni aku masak kuey teow goreng jerk.. meh nak cuba resepi baru..

So, untuk tidak menghampakan Amiera.. gigih aku cari mee kuey teow kat Alamanda..



Baliknya bersilatlah aku dengan teknik2 yg berlegar2 dalam pemikiran.. ingat2 lupa lor.. huhuhuhu.. belasah lah kan..

Bahan2 :
  • Mee Kuey Teow (sebungkus - cukuplah makan 3 beranak)
  • Udang (ikut suka)
  • Tauge
  • Telur (kalau gred A sebijik pun dah cukup dah.. nak lebih pun takpe.. ikut suka korang lah)
  • Kerang (tapi aku tak buh.. tak ingat nak beli)
  • Kicap
  • Sedikit cili boh
  • Sedikit ikan bilis (ditumbuk halus)
  • Bawang putih 2 ketul (ditumbuk)
  • Garam secukup rasa
Cara2 :
  • Basuh dulu mee kuey teow.. tapis dan goreng tanpa minyak.. agak2 air dah takde baru diangkat..
  • Rebus udang - asingkan udang dan air rebusan
  • Tumis bawang putih sehingga kekuningan pastu masukkan ikan bilis.. kacau.. bila nampak ikan bilis dah masak.. masukkan cili boh.. tumis sehingga cili masak..
  • Pastu masukkan air rebusan udang dan kicap
  • Masukkan garam secukup rasa
  • Masukkan tauge.. udang.. kerang (aku tak beli ok!).. .
  • Kemudian masukkan mee kuey teow.. kacau perlahan..
  • Last sekali masukkan telur.. kacau perlahan..
  • Siap dihidangkan panas2.. walllaaaaaaaaaa...
Note : Kalau pekena sekali ngan cili jeruk... fuhhhh!! lagi melatops!

Comments

Popular posts from this blog

Susu Rosak!!

Pra Majlis Aqiqah & Kesyukuran Baby Arissa ~ Projek DIY ~ Door Gift

Kopi Che' Nah