Bermulalah Perjalanan Seorang Mahasiswi UKM

Image
 Assalamualaikum.. Lamanya tak update blog.. sibuk sangat sejak jadi penyelia ni.. coding pun aku kena hadap.. keje2 pengujian coding programmer bawah aku pun aku kena hadap.. report pun nak kena update.. aduhaiiii... better aku jadi programmer dari penyelia.. nak gaduh pun ngan PC jerk.. hahahahha.. tapi nak buat camna.. keje ngan gomen ni.. sampai masa kau akan naik pangkat.. huhuhu... hadap jerlah... Oh ya berbalik pada topik... Selepas SPM 2021, macam2 cabaran yg perlu ditempuhi untuk membolehkan si kakak layak memasuki bidang perundangan.. memandangkan si kakak tak lepas min requirement nak masuk Asasi Law, jalan pintas adalah dengan memasuki Matrikulasi jurusan Perakaunan yang dia agak kurang berminat.. walaupun kurang berminat exam Akaun dpt A jugak.. aku pun confuse.. kalau dia tak diterima juga untuk ke degree Law, jurusan perakaunan pun apa kurangnya.. at least backup tu ada..  Selepas berhempas pulas di Matrikulasi.. proses seterusnya adalah menyusun borang UPU dengan sebaik

Apam polkadot pelbagai bentuk..

Salam nisfu Syaaban..

Semalam aku EL.. fateh demam panas.. aku perasan masa aku ambik dia petang Selasa tu.. hmmm.. cikgu dia tak bagitau pun Fateh demam.. susah sungguh lah hai.. ntah diorang check ke tidak budak2 kat taska tu.. sampai rumah aku terus bagi dia ubat demam, selesema dan batuk.. check tonsil dia dah bengkak dan ada tompok2 putih.. tang ni la buat aku risau.. tonsil again.. hidung dia pun dah mula tersumbat..

So, nekad EL.. aku kena jaga dan konsisten bagi dia ubat mengikut masa yang ditetapkan.. tak nak dia melarat.. tak sanggup dah nak masuk wad.. untuk mengurangkan hidung dia tersumbat aku spray dengan ubat yg dr bekalkan masa dia masuk wad tu..

Last semalam bagi dia ubat demam dalam kul 8 malam.. so far awal pagi takde pulaks demam dia naik tinggi.. alhamdulillah.. so, bolehlah aku gi kerja dengan tenang.. pagi ni aku dah pesan kat en hubby bagi dia ubat demam dan ubat2 yg lain.. dan mintak pesan kat cikgu taska bagi dia ubat demam 6 jam kemudian..

Berbalik pada tajuk..



Alang2 aku dah ada kat rumah.. bosan takde buat apa.. so, plan lah nak buat hidangan minum petang.. niat di hati dah lama nak buat.. bahan2 semua dah lama beli.. tapi tak berbuat2.. maleh punya pasal.. nak datang mood tu alahai..

So, semalam datang rajin aku.. cari dalam handbag resepi yg aku salin.. tak ingat aku salin dari mana.. main google2 jerk kan..

Sekali tengok resepi.. alamak.. 3 biji telur?? dalam fridge ada 2 biji jerk.. hmmm... ni sebab aku dah pulun telur tu buat kari telur ler ni.. yer lah.. mana nak plan buat apam kan..

So nak tak nak.. pandai2 lah adjust sendiri resepi tu.. kurangkan apa yg patut.. tang nak pukul sampai kembang tu lah yang lecehnya.. naik lenguh tangan aku.. mixer tradisional katakan..

Memandangkan ni first time aku buat apam2 ni.. tak pernah ok dalam sejarah hidup aku ni.. bila dok buat adunan tu.. aittt.. peliksnya.. lain macam jerk.. jakun jap.. dalam hati dah risau.. jadik ke dak adunan ni.. tak jadik karang aku buang jerk.. sonang baitu!

So, utk permulaan aku test dulu buat seloyang.. susun dulu papercup tu rapat2 dalam loyang.. ni cara aku ok! aku takde acuan yg sesuai.. so, main belasah jerk.. bukan tujuan utk dijual tapi nak masuk dalam perut.. aku letak banyak sket perisa blueberi dalam tu.. hmmm.. baru beshhh!

Letih siot!! lenguh2 tengkuk aku.. dahlah aku cuma ada satu jerk piping bottle tu.. tu lah yg banyak menolong aku selama ni.. hehehhe.. (kes malas nak beli piping beg pakai buang.. ada ku kesah?).. nak tak nak aku kenalah rajin cuci balik bila nak pakai utk piping polkadot pulaks.. kesimpulan dari hasil kerja seni yg tak berapa nak seni ni.. aku bleh simpulkan.. nak buat sekali sekala utk perut sendiri tu bolehlah.. kalau nak buat utk tempahan or makan2... uuuuhhhhhh... simpang... tak berbaloi.. buek loteh badan den yo!

suci bersih jerk kaler ijo ni..

Amiera piping kan color pink sket.. dah macam2 rupa dia buat.. terus aku tak bagi dia buat.. ntah apa jadiknya karang..

Dah siap seloyang.. kasi kukus dulu.. adunan yg masih tinggal tu aku simpan dulu dalam fridge.. nak tengok dulu hasil yg pertama.. 15 minit dah berlalu.. aku keluarkan dari kukusan.. hmmmm... not bad.. bagi dia sejuk sekejap.. pastu aku bagi fateh rasa seketul.. dia mintak lagi.. mintak lagi.. mintak lagi.. mintak lagi.. aittt.. tak bleh jadik ni.. terpaksalah aku continue buat baki adunan tu.. dahlah banyak.. dapatlah lagi dalam 2 loyang.. solosai..
gebus..



jemput makan semua..

Comments

Popular posts from this blog

Susu Rosak!!

Pra Majlis Aqiqah & Kesyukuran Baby Arissa ~ Projek DIY ~ Door Gift

Kopi Che' Nah