Bermulalah Perjalanan Seorang Mahasiswi UKM

Image
 Assalamualaikum.. Lamanya tak update blog.. sibuk sangat sejak jadi penyelia ni.. coding pun aku kena hadap.. keje2 pengujian coding programmer bawah aku pun aku kena hadap.. report pun nak kena update.. aduhaiiii... better aku jadi programmer dari penyelia.. nak gaduh pun ngan PC jerk.. hahahahha.. tapi nak buat camna.. keje ngan gomen ni.. sampai masa kau akan naik pangkat.. huhuhu... hadap jerlah... Oh ya berbalik pada topik... Selepas SPM 2021, macam2 cabaran yg perlu ditempuhi untuk membolehkan si kakak layak memasuki bidang perundangan.. memandangkan si kakak tak lepas min requirement nak masuk Asasi Law, jalan pintas adalah dengan memasuki Matrikulasi jurusan Perakaunan yang dia agak kurang berminat.. walaupun kurang berminat exam Akaun dpt A jugak.. aku pun confuse.. kalau dia tak diterima juga untuk ke degree Law, jurusan perakaunan pun apa kurangnya.. at least backup tu ada..  Selepas berhempas pulas di Matrikulasi.. proses seterusnya adalah menyusun borang UPU dengan sebaik

18 Ramadhan ~ Persiapan Raya

Dah 18 Ramadhan.. amacam persiapan raya??

Korang semua aku tengok hebat2.. dah hampir 100% siap semuanya..

Meh tengok checklist aku pulaks.. overall masih belum 100%..

1. Rumah - takde nak tukar apa2.. cuma aku gantung lampu lip lap nak kasi semangat raya kat Amiera..

tapi si tecik tu sibuk jerk nak panjat.. tak puas hati tu.. selagi tak jahanam lampu ni.. selagi tu dia akan usahakan.. dibalingnya lah ngan apa saja benda yg dia pegang.. haiyaaaa... boboiboy Mama ni.. awat lagu tu nak oiiiii...


2. Mak - baju kurung sepasang done.. mak tau mau banyak2 baju kurung.. selai cukup katanya, tudung 2 lai done, handbag done, sandle guna hat lama coz still look new..

3. Abah - baju melayu sepasang done, sampin done, kasut done, songkok done, seluar & tshirt done - my bro yg belikan..

4. Amiera - baju kurung sepasang done - tahun ni aku buat sepasang jerk.. rugi wat banyak2.. pakainya sekali jerk, tudung berlai2 done, kasut raya 2 pasang done, handbag done, tshirt & seluar berlai2 done..

5. Fateh - baju melayu sepasang done, songkok done, kasut raya sepasang done, seluar & tshirt berlai2 done..
 
6. En hubby - Baju Melayu sepasang done, sampin done, songkok guna hat lama, kasut guna hat lama, tshirt 5 lai done, seluar done..

7. Tuan tanah - baju kurung 6 pasang done, tudung baru 2 lai tapi still tak matching baju kurung raya pertama & kedua.. huhuhu.. camno nak ber-photo studio nanti ni.. esok nak usha kat kedai peberet, kasut raya 2 pasang done, handbag guna hat tahun lepas jerk.. ker ada yg nak bagi hadiah kat aku?? **genggam 2 tangan letak kat bawah dahu sambil buat muka sedih.. pastu mata berkelip2..** mintak simpati.. hellooo.. takde sapa nak kisah ok!

8. Biskut & kerepek raya - tahun ni beli sket2 jerk.. ada yg beli dan ada yg buat sendirik.. huhuuh.. tu pun nak kecoh.. ada ku kesah! hat yg ditempah tu still tak dapat lagi.. insyaAllah minggu depan dapatlah semuanya..

9. Sampul & duit raya - tahun ni sampul duit raya keluaran khas aku serba salah nak buat.. cik Mai kita kebzan.. draft buat sendiri dah ada.. cuma aku malas nak pi printing.. ada sesapa bleh tolong print kan?? hwa..hwa..hwa.. 

tantek tak?? hmmm.. tetiba rasa nak pi print jerk.. 

10. Cuti Raya - dah apply through HRMIS.. sib baik tak slow motion..

11. Juadah pagi raya - daging rusa.. terbaek dari ladang... huhuhuuh.. import khas dari Pahang Darul Makmur.. tahun ni pekena rendang daging rusa.. minggu depan dapat... pergh!! macam aku makan! hahahhahahah.. cian aku kan.. tukang beli dan tukang masak jerk.. semua orang makan kecuali aku.. padan muka sendiri.. memilih sangat! hat2 lain semua mak abah aku yg uruskan.. aku cuma nolong masak jerk nanti..

12. Photo Studio - aku dah usha kedai apek cino kat umah mak aku tu.. harga reasonable.. standard price.. so, adik beradik aku berkumpul tahun ni.. bertemakan biru.. ada biru gelap.. ada biru cair.. hantam sajalah.. asal biru.. hahahha.. kenangan terindah akan diabadikan di dalam frame.. InsyaAllah..

13. Besday party - Insyaallah.. majlis sederhana akan diadakan pada hari raya ke-2 (kalau hari raya jatuh hari Ahad.. bersamaan 20 Ogos.. hari lahir Fateh) kat rumah mak aku.. so, korang2 yg nak celebrate sekali besday anak2 aku silalah datang kerumah mak aku raya ke-2 nanti yo!.. kek udah ditempah.. goodies bag udah ditempah tapi belum dipos lagi.. designed by Mai sekali lagi.. barang2 goodies udah dibeli tinggal nak dimasukkan jerk.. kali ni buat simple2 jerk.. lagipun time raya.. malas nak kacau mood raya nak pi jalan2 rumah sedara mara dan sahabat handai..

Rasanya dah 85% complete.. insyaAllah.. minggu depan last day keje complete lah semuanya.. moga dipermudahkanNya..


Berbalik pada 18 ramadhan semalam.. juadah berbuka kami simple jerk.. takde yg special.. asal konyang udah!

buah pelam pembuka selera, sambal sotong + petai, sayur bayam rebus ngan daun kunyit dan ayam goreng.. alhamdulillah..

Comments

Popular posts from this blog

Susu Rosak!!

Pra Majlis Aqiqah & Kesyukuran Baby Arissa ~ Projek DIY ~ Door Gift

Kopi Che' Nah