Bermulalah Perjalanan Seorang Mahasiswi UKM

Image
 Assalamualaikum.. Lamanya tak update blog.. sibuk sangat sejak jadi penyelia ni.. coding pun aku kena hadap.. keje2 pengujian coding programmer bawah aku pun aku kena hadap.. report pun nak kena update.. aduhaiiii... better aku jadi programmer dari penyelia.. nak gaduh pun ngan PC jerk.. hahahahha.. tapi nak buat camna.. keje ngan gomen ni.. sampai masa kau akan naik pangkat.. huhuhu... hadap jerlah... Oh ya berbalik pada topik... Selepas SPM 2021, macam2 cabaran yg perlu ditempuhi untuk membolehkan si kakak layak memasuki bidang perundangan.. memandangkan si kakak tak lepas min requirement nak masuk Asasi Law, jalan pintas adalah dengan memasuki Matrikulasi jurusan Perakaunan yang dia agak kurang berminat.. walaupun kurang berminat exam Akaun dpt A jugak.. aku pun confuse.. kalau dia tak diterima juga untuk ke degree Law, jurusan perakaunan pun apa kurangnya.. at least backup tu ada..  Selepas berhempas pulas di Matrikulasi.. proses seterusnya adalah menyusun borang UPU dengan sebaik

Percubaan Magic Meal Ayam Kicap Berempah Maggi

Assalamualaikum.. Kebetulan aku malas nak masak last week.. tak tau biler.. cari punya cari apa yg boleh dimasak.. teringat mak aku ada bagi sample perencah Maggi.. aku tak tau mana dia dapat sample ni.. ni resepi baru kottt... so gigihlah aku mencubanya...
tasty or not.. lets masak!

wah.. gempaknya ayem2 itew..

perencah dalam bentuk serbuk..

Caranya?

Uols just sediakan ayam ikut apa yg dicadangkan.. aku takdelah letak banyak pun.. agak2lah kan berapa orang yang nak makan.. 

Then potong bawang.. it depends pada citarasa masing2.. kalau suka makan bawang banyak2.. letak berbuku2 pun bukannya ada orang kisah!

Oh satu lagi.. masukkan 50ml air ok..

Lepas tu masukkan ke dalam plastik yang diorang sediakan.. jangan pulaks korang pi ambik plastik yang pi pasar tu.. macam2 bau ada.. huhuhhuu... itu dah kira resepi ciptaan sendiri.. kwang2.. dan akhir sekali ikat ler plastik tu .. kang tak pasal2 tumpah laks kan.. apa?? takde tali?? nak pakai riben.. agak2 laaa.. ko ingat nak buat hantaran ke?? pengikat tu pun diorang dah sediakan ok...

so, jadilah camni!

lepas tu korang masuk dalam periuk nasi.. tapi make sure dalam periuk tu ada isi.. jangan pulak kosong.. nanti terbakor ler.. tapi bukannya nasi yg dah siap masak.. beras ok.. beras.. macam korang nak masak nasi tu.. pastu letak jerk plastik tu kat tengah2 beras tu.. ok.. ader faham...  tunggu sampai nasi masak.. pastu biarkan dia dalam keadaan Warm selama ???... hahahahha.. aku tak ingat sampai berapa minit... korang baca jerk cara2 kat sample tu.. confirm jadik punya..

tadaaaaaa... dah siap.. pokat likat golap.. rasa??

Pada pendapat aku.. walaupun resepi ni semudah ABC.. tapi dari segi rasa.. kami tak berapa nak suker sangat sebab tak pedas.. rasa lebih kepada sos tiram jerk banyak.. memang tak bleh nak masuk ngan tekak aku yg somel ni.. kwang3...

oklah.. korang2 bleh lah try kat rumah bila time malas nak masak tu.. tapi kalau sedap.. alhamdulillah.. memang kena ngan tekak korang.. tapi kalau tak... sendiri mau ingat!! see ya!

Comments

syalinda johari said…
kak iena, kami jugak dh try ayam kicap tu..mmg tak ngam dengan selera..menu lain2 tatau la macam mana rasanya

Popular posts from this blog

Susu Rosak!!

Pra Majlis Aqiqah & Kesyukuran Baby Arissa ~ Projek DIY ~ Door Gift

Kopi Che' Nah