Bermulalah Perjalanan Seorang Mahasiswi UKM

Image
 Assalamualaikum.. Lamanya tak update blog.. sibuk sangat sejak jadi penyelia ni.. coding pun aku kena hadap.. keje2 pengujian coding programmer bawah aku pun aku kena hadap.. report pun nak kena update.. aduhaiiii... better aku jadi programmer dari penyelia.. nak gaduh pun ngan PC jerk.. hahahahha.. tapi nak buat camna.. keje ngan gomen ni.. sampai masa kau akan naik pangkat.. huhuhu... hadap jerlah... Oh ya berbalik pada topik... Selepas SPM 2021, macam2 cabaran yg perlu ditempuhi untuk membolehkan si kakak layak memasuki bidang perundangan.. memandangkan si kakak tak lepas min requirement nak masuk Asasi Law, jalan pintas adalah dengan memasuki Matrikulasi jurusan Perakaunan yang dia agak kurang berminat.. walaupun kurang berminat exam Akaun dpt A jugak.. aku pun confuse.. kalau dia tak diterima juga untuk ke degree Law, jurusan perakaunan pun apa kurangnya.. at least backup tu ada..  Selepas berhempas pulas di Matrikulasi.. proses seterusnya adalah menyusun borang UPU dengan sebaik

3rd Pregnancy ~ Persiapan Barangan Baby

Assalamualaikum..

Alhamdulillah... dah hampir lengkap semua keperluan barang nak sambut baby baru.. cuma tinggal botol susu yg aku dah order belum dapat lagi... maybe awal Mac.. dan susu formula sebagai backup kalau aku tak boleh nak breastfeed.. based on pengalaman sebelum ni.. anak2 aku tak dapat penyusuan ibu sepenuhnya..

Beg baby aku dah siap pack.. cuma tinggal beberapa barang jerk untuk disumbat.. beg aku belum prepare lagi.. kalau ikut pengalaman deliver anak2 sebelum ni.. so far takde masalah sangat dengan kandungan.. nak2 pulaks aku kan kena caesar.. so, dah tahu masa untuk bersalin.. harap2 kandungan kali ni takde masalah.. keluar pada minggu yg sepatutnya..

Berbalik pada topik.. rasanya dah banyak blogger yang buat senarai keperluan barangan baby ni.. aku cuma update apa yg aku beli lah yer.. nak tulis senarai lengkap tu rasanya tak semuanya perlu disediakan.. ikut cara masing2.. kalau ikut aku yg dah ada pengalaman ni.. rasanya tak semuanya perlu dibeli.. kadang2 membazir pun ado.. walaupun dalam hati tu meronta2 nak beli itu ini.. huhuhuhu... alhamdulillah.. so far utk barang2 baby ni aku cuma spend dalam 1k.. sangat jimat.. compare ngan anak first kan.. huhuhuhuh..

Senarai keperluan:-

1. Katil baby - aku tak beli katil baru.. guna katil warisan sejak Amiera lagi.. dah jimat beratus2 kat sini..

penuh barang baby dalam katil ni.. hahahhaha.. baby dah kuar nanti baru susun molek2..

2. Set tilam baby - tilam pun tak beli.. guna set tilam kekabu Fateh jer.. aku cuma beli set comforter sajork.. pun dah jimat sket.. jimat ke?? hahahaha.. rasanya tak sebab harga set comforter tu mahal gaks..

set bantal kekabu yang dah dicuci.. guna jerk sarung bantal masa zaman Amiera dulu.. meriah ngan bantal lah baby kali ni.. sib baik Fateh tak mengamuk bila aku cakap bantal ni untuk baby... huhuhuhu...

3. Kelambu - hat Fateh masih elok lagi.. pun dah ready incase kalau nak guna..

4. Set Pakaian baby - set baju lengan panjang, lengan pendek, baju lobang2, romper, baby tight, mittens, booties, barut dan topi.. ada yang aku beli baru dan ada yg guna hat  lama Amiera dan Fateh.. bakul nak letak baju2 baby ni guna hat dolu2 jerk..

5. Beg - beg baby guna hat Amiera punya sahaja.. masih cantik lagi.. cuma aku beli diaper bag utk gi jalan2.. kebetulan ada sale kat Lazada..

beg yg dah berusia 10 tahun.. satu set ngan warmer bag yg dijahit sekali ngan beg dan warmer bag yang berasingan.. pun masih elok cuma tak muat utk botol Avent.. warmer bag masa Fateh pun masih ada lagi.. bolehlah guna walaupun kaler tak sesuai.. huhuhuuhu..

diaper bag.. suker sangat ngan kaler beg ni.. dalam gambar comel lote.. bila dah beli besar gedabak.. huhuhuhu.. sesuai lah kalau en hubby yg bawak.. hehehe.. Amiera pulaks yg ngendeng2 nak bawak pi sekolah... manyak cantik!

6. Tuala, napkin & selimut - Kain napkin guna hat Amiera ngan Fateh sajork.. masih elok lagi.. tuala dan selimut beli baru.. selimut Amiera ngan Fateh pun ada lagi.. pun akan diguna semula..

7. Set penjagaan baby :-
  • tab mandian - guna hat turun temurun dari Amiera
  • mandian, losyen, bedak, baby oil, baby wipes, minyak telon
  • tuam baby - first time beli yg dah siap sebab comel... masa zaman Amiera ngan Fateh buat bunjut sendiri.. MIL yg ajarkan.. bunjut tu masih disimpan sampai sekarang..
  • nappy rash - nak elakkan ruam
  • cotton bud, kapas & pin
  • gripe water - standby kalau baby kembung perut
  • nasal aspirator - memang kena ada sebab keturunan aku memang berhingus
 

dah siap masuk dalam box.. 

8. Set cucian - cucian baju beli hat Pureen HAD.. kalau baby dah besar sket baru beli hat Pureen ABD.. bila dah besar beli hat Pureen KiddiWash.. cucian dan berus botol jangan di lupa...


9. Sterilizer - guna yg dibeli masa zaman Fateh.. masih elok lagi.. jimat duit aku..

  

10. Bouncher - pun guna Fateh punya.. jimat lagi.. sib baik kaler maroon.. aksesori pun ada lagi 2 ketui.. akan digantung semula..


11. Stroller - Memang dalam perancangan nak beli.. tapi mungkin lepas habis pantang sebab time tu mesti nak gi jalan2 kannn... stroller Amiera dulu aku dah bagi kat adik, stroller Fateh pulaks ok lagi cuma tang kaler tu tak sesuai laaa... huhuuhu..

12. Car seat - tidak akan dibeli sebab masa Amiera dulu dah ada.. langsung tak guna masa Fateh.. masih elok lagi..

13. Baby Carrier - akan dibeli bila baby dah besar sket.. senang kalau malas nak bawak stroller.. tukang bawak en hubby ler.. hehehehhe...

14. Breastpump - aku tak beli pung! masa Fateh tu aku ada beli jenama Pureen.. tapi pengeluaran susu tak menggalakkan.. sakit adolah!.. so, masih disimpan.. harap2 boleh guna lagi.. kalau masa dalam pantang pengeluaran susu menggalakkan.. mungkin akan difikirkan utk beli hat baru.. huhuhu.. yo yo ooo jerk aku ni..

15. Lain-lain - bekas susu utk travel, botol susu utk breastmilk, termos guna hat Fateh jerlah.. malas nak beli yg baru..

Oklah kot.. mana yg tak tersenarai tu... maknanya takde keperluan lagi untuk di beli pada waktu ni.. nanti aku sambung n3 untuk keperluan ibu untuk bersalin dan berpantang laks..

Comments

syalinda johari said…
waaa..syoknya tengok bila susun2 macam tu...nampak banyakkk... hehehe..
take care kak iena, semoga semuanya dipermudahkan...aminn...

Popular posts from this blog

Susu Rosak!!

Pra Majlis Aqiqah & Kesyukuran Baby Arissa ~ Projek DIY ~ Door Gift

Kopi Che' Nah