Bermulalah Perjalanan Seorang Mahasiswi UKM

Image
 Assalamualaikum.. Lamanya tak update blog.. sibuk sangat sejak jadi penyelia ni.. coding pun aku kena hadap.. keje2 pengujian coding programmer bawah aku pun aku kena hadap.. report pun nak kena update.. aduhaiiii... better aku jadi programmer dari penyelia.. nak gaduh pun ngan PC jerk.. hahahahha.. tapi nak buat camna.. keje ngan gomen ni.. sampai masa kau akan naik pangkat.. huhuhu... hadap jerlah... Oh ya berbalik pada topik... Selepas SPM 2021, macam2 cabaran yg perlu ditempuhi untuk membolehkan si kakak layak memasuki bidang perundangan.. memandangkan si kakak tak lepas min requirement nak masuk Asasi Law, jalan pintas adalah dengan memasuki Matrikulasi jurusan Perakaunan yang dia agak kurang berminat.. walaupun kurang berminat exam Akaun dpt A jugak.. aku pun confuse.. kalau dia tak diterima juga untuk ke degree Law, jurusan perakaunan pun apa kurangnya.. at least backup tu ada..  Selepas berhempas pulas di Matrikulasi.. proses seterusnya adalah menyusun borang UPU dengan sebaik

AMARAN : Credit Card Fraud!! Hati2 dengan penggunaan credit card untuk transaksi online..

Assalamualaikum...

Topik hangat hari ni.. kenapa topik ni??? sebabnya aku dah terkena yaaa... so, uols hati2 lah bila buat pembelian online menggunakan kad kredit..

Alkisahnya...

Awal pagi tengah syok2 tidur.. aku nampak hp aku lip lap.. ada msg masuk tapi aku abaikan aja.. malas nak layan msg pagi2 ni..

Kul 6 lebih bangun pagi tadi.. terus aku check.. dapat msg macam ni..

giler ke aku buat transaksi pagi2 buta.. matawang Euro tu.. agak2 lah kan..

Hati banyak tak sedap maa.. sampai opis terus check akaun kad kredit.. tak de pulaks transaksi direkodkan pada hari ni.. 

Then borak2 ngan kawan terus tergerak hati nak call customer center.. 

Selepas membuat pengesahan diri sebagai pemilik kredit kad.. diorang bagitau memang ada transaksi berlaku tetapi belum dikreditkan dalam akaun.. katanya transaksi masih di awang2an..

So, kad aku telah di block! kad baru akan diproses beberapa hari..

Katanya lagi.. sekiranya transaksi telah dikreditkan.. aku kena isi 'dispute form' dalam masa 7 hari..

Aku google 'db bahn'.. di mana transaksi dilakukan..  

 pergh!! orang tu nak naik rail rupanya.. suka2 hati ko yerk nak guna kredit kad aku!! hampagas punya orang!!

Aku cek pulaks amount EUR52 kat Currency Converter utk dapatkan amoun dalam RM..

pergh.. RM218.68 ko!!! banyak tu!! boleh beli 3 helai dress ko!

Macam mana kad aku boleh diceroboh??

Lately.. dalam tempoh 2 bulan ni.. aku ada buat 2 transaksi kredit kad kat satu laman web yg memang hot giler!! bukan Lazada yerk.. lazada aku bayar cash! website ni memang hot dengan dress dan pakaian perempuan..

hmmm... patut ke aku buat report ke sykt yang mengendalikan jualan online ni?

 Berdasarkan pemerhatian aku.. berkemungkinan sistem yang terlibat dalam transaksi online kena hack.. so, kemungkinan besar data2 peribadi pemilik kredit kad telah diceroboh.. 

Logik ke??

Ya.. sebab aku pernah attend kursus secured coding dan cikgu tu ajar macam mana hackers buat keje.. dan salah satu yg pernah berlaku adalah system online yang ada system cart.. tapi cikgu tu ajar macam mana hackers boleh kurangkan amount yang perlu di bayar.. memang semudah abc.. percayalah!!

Tapi tak pulaks aku alert sampai kredit kad pun boleh diceroboh.. ingatkan secured lah sebab setiap transaksi perlu ada pengesahan code by sms..  huhuhuuu.. pengajarannya!!! no online transaction through credit card anymore!!!

 dan satu lagi!!! jangan nak gatal2 beli barang secara online... hehehhehe.. boleh kew??

boleh jerk kan...

bak kata en hubby aku..

"ada pulus.. ada lulus"  

dan nak lagi selamat...

TUTUP KAD KREDIT

owhhhh.. no!! hehehhehe...

Comments

Popular posts from this blog

Susu Rosak!!

Pra Majlis Aqiqah & Kesyukuran Baby Arissa ~ Projek DIY ~ Door Gift

Kopi Che' Nah