Bermulalah Perjalanan Seorang Mahasiswi UKM

Image
 Assalamualaikum.. Lamanya tak update blog.. sibuk sangat sejak jadi penyelia ni.. coding pun aku kena hadap.. keje2 pengujian coding programmer bawah aku pun aku kena hadap.. report pun nak kena update.. aduhaiiii... better aku jadi programmer dari penyelia.. nak gaduh pun ngan PC jerk.. hahahahha.. tapi nak buat camna.. keje ngan gomen ni.. sampai masa kau akan naik pangkat.. huhuhu... hadap jerlah... Oh ya berbalik pada topik... Selepas SPM 2021, macam2 cabaran yg perlu ditempuhi untuk membolehkan si kakak layak memasuki bidang perundangan.. memandangkan si kakak tak lepas min requirement nak masuk Asasi Law, jalan pintas adalah dengan memasuki Matrikulasi jurusan Perakaunan yang dia agak kurang berminat.. walaupun kurang berminat exam Akaun dpt A jugak.. aku pun confuse.. kalau dia tak diterima juga untuk ke degree Law, jurusan perakaunan pun apa kurangnya.. at least backup tu ada..  Selepas berhempas pulas di Matrikulasi.. proses seterusnya adalah menyusun borang UPU dengan sebaik

Arissa 7 Bulan ~ Menu Makanan Bayi ~ Bubur dan Puri untuk Arissa

Assalamualaikum..

Alkisahnya.. pengasuh bagitau bubur yg aku bekalkan untuk lunch Arissa tak cukup.. sebab petangnya Arissa dah lapar.. erkkk.. camno ni.. so, kena bekalkan lebih bubur..

Lunch hour Jumaat lepas aku ngan Amiera gi alamanda cari bahan..

beras perang.. Arissa suka sangat.. bila aku bagi beras biasa macam tak berapa nak suka dah.. ooo.. demand ehh.. takpe.. good for ur health..

oat, sweet potato, epal, pisang kaki dan avocado.. gambar di snap beberapa hari kemudian.. sebab tu avocado dah hitam.. hehehhee.. dah cukup masak bila diperam dalam beras.. labu dalam peti sejuk malas nak snap.. 

Cuti hari minggu.. gigihlah aku buat puri utk stok 3 ke 4 hari.. dan kali ni stok perlu dibanyakkan sebab Arissa dah kuat makan.. hambek kau.. sampai 2 jam aku kat dapur nak menyiapkan puri lobak, keledek, kurma, epal, labu dan memblend beras perang yg dah direndam dengan air perahan lemon semalaman dan kemudian disangai..

keledek dan lobak utk diblend.. lain2 tak sempat nak snap.. kejar masa nak balik umah my mom..

Setiap pagi aku akan masak beras perang yg dah diblend separa halus.. proses masak bubur dalam 10-15 minit.. bila bubur dah masak aku campurkan dengan pelbagai puri, zafaran dan evoo.. siap!.. next time nak campur bubur ngan habbatusauda laks..

Untuk sarapan aku just bekalkan campuran puri.. bubur sebagai makanan tengahari dan petang..

zafaran beli kat pasar pagi Beranang.. herba paling mahal di dunia.. patutlah.. sepeket kecil ni rm15.. tapi sangat bagus dan berkhasiat..

aku guna evoo hat ni jerk.. murah!! tak mampu nak beli mahai2.. pic credit to niagaapasaja.blogspot.com

Memandangkan Arissa belum ada gigi ni.. kenalah bagi makan bubur dulu.. pastu aku bekalkan jugaks baby bites (yg pernah jadi isu sebelum ni).. tapi kena bagi sket2.. takut tercekik.. kesian nengok dia kemam2 keropok tu nak bagi lembut.. pastu Arissa telan jerk.. kalau dah ada gigi dan dah pandai gigit bolehlah aku bekalkan biskut jejari ke sebagai makan petang..

Next week plan nak selang seli bubur dengan Oat pulaks.. nak cari dulu tepung gandum yang tiada bahan peluntur untuk dijadikan bahan rendaman oat..

Pastu nak beli cous cous.. selang seli ngan bubur dan oat..

Dan banyak lagi makanan2 lain yang akan aku perkenalkan kepada Arissa bila usia semakin meningkat ni.. 

Seronok bila tengok Arissa makan tau.. nganga jerk kalau bubur tu kena dengan citarasa dia..

nyum..nyum..

Semoga membesar dengan sihat yer sayang!!

Comments

Popular posts from this blog

Susu Rosak!!

Pra Majlis Aqiqah & Kesyukuran Baby Arissa ~ Projek DIY ~ Door Gift

Kopi Che' Nah