Arissa diserang Chicken Pox

Assalamualaikum..

Syukur alhamdulillah.. masih dipanjangkan umur.. masih lagi dalam mood raya walaupun mood raya aku dah kelaut..

Baru hari ni masuk kerja gara2 Arissa diserang chicken pox seminggu lepas raya.. nasib baik ada cuti kuarantin..

aku mula perasan seketul cecair ni pada pagi Ahad masa mandikan Arissa.. bila petangnya.. dah timbul bintik2 kecik kat badan.. 

Esoknya aku ke klinik gomen untuk dapatkan pengesahan penyakit Arissa.. tapi dr tak boleh nak justify.. hmmm.. pelik betul.. lagipun Arissa takde tanda2 yang dia demam.. dia aktif dan sihat walafiat.. kawan aku ada bagitau kat klinik gomen takde ubat anti-viral jenis cecair.. nak tak nak aku kena jugak ke klinik swasta untuk dapatkan ubat anti viral tu sebab naluri keibuan aku kuat mengatakan Arissa kena chicken pox..

Keesokannya.. 

Bintik2 kecik yang tumbuh telah membesar dan mengeluarkan cecair.. dan makin banyak bintik2 kecil mula timbul..  sah chicken pox.. baru aku start bagi anti viral.. 

kat dalam mata kiri pun ada bintik kecil..

bintik2 kecil dah mula membesar..

 ubat ni kena minum selama 5 hari..

 Aku mandikan Arissa dengan sabun dan sapu bintik2 tu dengan produk Mutiara Bumi.. kebetulan ada stok.. dulu aku beli utk Fateh.. 

pic credit to google

Disamping tu aku jugak amalkan petua orang kampung.. mandi air daun, buat krim daun semambu dan letak daun di bawah alas tempat tidur Arissa..


 Masuk hari ke-4.. macam tak nampak kesannya.. aku sapu pulak calamine lotion..

tertidur sebab kepenatan menangis.. menahan kesejukan calamine lotion.. 

 masuk hari ke-6 baru nampak ada cecair yang dah pecah dan warna dah bertukar warna hitam.. aku mula mandikan Arissa dengan sabun daun semambu..



Hari ke-7.. hampir 90% cecair dah pecah dan ada yang dah kering.. nasib baik kat bahagian kaki tak banyak yang keluar.. tapi yg melambatkan proses penyembuhan adalah ketulan cecair di kepala.. agak banyak dan besar2.. sangat lambat nak kering.. aku mula menggunakan produk Forever..


Hari ke-9.. cecair dah pecah.. menunggu utk kering.. lambat jugak.. 

Hari ke-10.. lambat sangat nak kering kupingnya.. asyik lembab jerk.. aku pelan2 cuci dan cabut kuping tu.. alhamdulillah tanggal jugak akhirnya.. 

Hari ke-11 dan hingga ke hari ini.. aku masih rawat Arissa utk memulihkan parut yang ada menggunakan produk Forever..

Alhamdulillah.. Arissa dah boleh keluar rumah.. sian dia kena kuarantin lama2 kat rumah.. dengan aku2 sekali kena kuarantin.. huhuhuhu.. semoga Arissa cepat sembuh dan parut yang ada hilang dengan cepat..

Nanti aku update story mory raya ya..  

See Ya..


0 omelan:

Geng Kitty

Sangkut Paut

3D (1) 5S (3) Acacia (4) Aduan Rakyat (13) Aidijuma (1) Aku dan Dia (60) Amiera (268) Ana Muslim (2) Anniversary (10) Anugerah (11) Aqiqah (5) Ariani (3) Arissa (51) ASB (3) ASUS (1) Avatar (1) Award (6) Bajet (2) BBQ (2) Big Bad Wolf (3) Birthday (73) Biskut (2) Biz (3) Blogger (12) Car (1) Carlo Rino (6) Ceramah (3) CERT (1) ChurpChurp (2) CIC (12) Cloth Diaper (1) Contest (8) Cuepacs (1) Dari Dapur Mama (1) Denggi (1) Diaper Cake (1) Dinner (1) Drama (5) EKSA (1) Exam (2) Expo (2) Family Gathering (22) Fareeda (17) Fateh (192) Floria (1) Frozen (1) Gajet (1) Gift (10) Giveaway (1) Handbag (2) Handphone (4) Hari Raya (153) Hello Kitty (2) HFMD (1) Hobby (2) Holiday (115) Hot Air Balloon (4) Iftar (1) Impian (9) Info (31) Isu Semasa (9) JJCM (12) Juadah (112) Jurnal (4) kak Rose (8) Kecantikan (1) Kenduri (15) Kesihatan (2) Kuarters (11) Kuiz (2) Kursus (19) Lawak (2) Lazada (1) LIMA (1) Lovely Song (7) Luahan (3) MAFIST (5) Majalah (4) MasterChef (6) MeadJohnsons (4) Memori (3) Muffin (2) MyDeal (1) Nilai3 (1) Novel (3) Nuffnang (7) Nuri (5) OnAir (1) Panggung (1) Pekeliling (1) PINK (8) PotLuck (2) PPA1M (4) Pre Loved (1) Pregnant (28) PRU (2) Prudential (2) PTK (2) Puasa (69) Puisi (9) Putrajaya (32) Qaisara HB (3) Ramadhan (18) Resepi (37) Riadah (22) Rumah Peranginan Persekutuan (3) Sad Song (1) Saham Akhirat (5) Sales (5) SBPA (4) Sejarah (1) Seminar (5) Shabby Cottage (66) SimplySiti (3) SkullMate (1) Sogo (3) Solid Food (5) SSPN (3) Streamyx (3) Sustagen (4) TAG (5) Taman Raudhah (13) The Movie (21) Tips (2) Tupperware (2) UPKK (9) UPSR (3) Ustazah Pilihan (6) VAIO (2) Vantage (6) Villa Raudhah (47) Viral (2) watermark (1) Wishlist (2)

Yg Suka Bercerita

Sitting and Blinking Hello Kitty