Bermulalah Perjalanan Seorang Mahasiswi UKM

Image
 Assalamualaikum.. Lamanya tak update blog.. sibuk sangat sejak jadi penyelia ni.. coding pun aku kena hadap.. keje2 pengujian coding programmer bawah aku pun aku kena hadap.. report pun nak kena update.. aduhaiiii... better aku jadi programmer dari penyelia.. nak gaduh pun ngan PC jerk.. hahahahha.. tapi nak buat camna.. keje ngan gomen ni.. sampai masa kau akan naik pangkat.. huhuhu... hadap jerlah... Oh ya berbalik pada topik... Selepas SPM 2021, macam2 cabaran yg perlu ditempuhi untuk membolehkan si kakak layak memasuki bidang perundangan.. memandangkan si kakak tak lepas min requirement nak masuk Asasi Law, jalan pintas adalah dengan memasuki Matrikulasi jurusan Perakaunan yang dia agak kurang berminat.. walaupun kurang berminat exam Akaun dpt A jugak.. aku pun confuse.. kalau dia tak diterima juga untuk ke degree Law, jurusan perakaunan pun apa kurangnya.. at least backup tu ada..  Selepas berhempas pulas di Matrikulasi.. proses seterusnya adalah menyusun borang UPU dengan sebaik

Badi Merah

Lagi 2 hari.. MasterChef Malaysia yang pertama akan dinobatkan.. tapi dah tau sebenarnya cuma tak diwar-warkan jerk.. maklumlah semuanya dah dirakamkan siap2.. cuma belum disiarkan di Astro..

Uols tengok tak minggu akhir untuk menentukan 2 peserta yang layak ke pertandingan akhir??

Masa tinggal 6 orang tu.. aku ingatkan semuanya masuk final.. rupa2nya ada lagi pusingan penyingkiran..

Masa ujian berkumpulan.. aku ingat kata2 Zamir.. bila dia dapat apron Merah.. dia dah takut.. sebab sepanjang pertandingan MasterChef Malaysia ni.. hanya sekali jerk kumpulan Merah menang.. itu memang aku akui.. setiap kali aku nengok ujian berkumpulan.. asyik Kumpulan Biru jerk yg menang.. masa kumpulan Merah menang tu aku tak tengok rasanya.. seperti yg Zamir cakap.. aku setuju sebab color Merah memang takde Ong dalam MasterChef Malaysia..

Dan keputusan berkumpulan tu memang tak menyebelahi kump Merah.. kesian.. Zamir, Felix dan Emelda akan ke pusingan penyingkiran.. dalam pusingan ni diorang kena uji kemahiran.. kemahiran dalam penyediaan masakan berasaskan telur.. dan Felix serta Emelda akhirnya tersungkur.. kesian dia.. nasib memang tak menyebelahi dia.. tinggallah Zamir, Amita, Wahidan dan Ezani untuk melalui cabaran seterusnya..



Adam Liaw.. kredit to google..

Cabaran kali ni pulaks.. peti saji misteri.. ada tetamu iaitu pemenang MasterChef Australia Musim ke-2.. dengarnya.. beliau juga adalah anak jati Malaysia.. yg best.. bila aku amati muka MasterChef Australia tu ada iras2 sorang pegawai kat opis aku ni.. hehehhehe.. cuma bezanya.. dia berjambang..

Ezani.. kredit to Astro

Dalam cabaran kali ni.. Ezani telah dipilih sebagai peserta yang layak ke pertandingan akhir.. caiyok lah Ezani.. aku bangga sebab anak Melayu..

Untuk menentukan siapakah yang akan bersama Ezani ke pertandingan akhir.. Zamir, Amita dan Wahidan akan bertarung sekali lagi untuk merebut tempat tersebut..

Wahidan.. kredit to Astro


Dan akhirnya.. juri sebulat suara memilih Wahidan... caiyok2.. seorang pekebun mampu mengatasi yg lain2.. hebat sungguh.. Zamir dan Amita tersingkir.. Amita yg paling kecewa dan paling unsangkarable.. yerlah kan.. dia pernah dapat pin kebal.. pernah menang banyak kali.. tapi tulah.. itu bukannya tiket utk ke final..

Tapi kan.. kalau korang perasan laaa.. dalam pertandingan MasterChef ni banyak bergantung pada nasib.. kalau tema / jenis masakan tu pernah korang masak.. memang sungguh nasib baik.. takkan masuk dalam pusingan penyingkiran... dan satu lagi.. kalau rasa diri tak boleh nak buat... jangan nak memandai tunjuk baik.. konon2 nak jaga hati kawan2.. nak join sekali.. pastu makan diri.. macam Wahidan dia bijak bermain.. masa dia menang dalam ujian ciptarasa.. dia kena pilih salah satu menu desert yg perlu dibuat.. lepas dia pilih menu Krim Puff tu.. Chef Zubir beri dia pilihan samada nak join masak sekali atau lepaskan diri dan tengok dari atas.. orang dah bagi peluang .. confirm2 dia tak nak masak sama2 sebab dia tau itu bukan kepakaran dia.. dan luck pada Ezani sebab dia memang terror buat Krim Puff.. siap dapat pujian dari Chef Riz lagi.. hohoho.. so, memang mudah dia menewaskan yang lain2..

Korang rasakan.. siapa yerk jadi MasterChef Malaysia yang pertama?? aku agak Ezani sebab dia berbakat dan boleh memasak macam2 jenis masakan.. tapi nasib?? apa pun sama2 kita saksikan santapan penamat MasterChef Malaysia Ahad ni..

Comments

Popular posts from this blog

Susu Rosak!!

Pra Majlis Aqiqah & Kesyukuran Baby Arissa ~ Projek DIY ~ Door Gift

Kopi Che' Nah