Bermulalah Perjalanan Seorang Mahasiswi UKM

Image
 Assalamualaikum.. Lamanya tak update blog.. sibuk sangat sejak jadi penyelia ni.. coding pun aku kena hadap.. keje2 pengujian coding programmer bawah aku pun aku kena hadap.. report pun nak kena update.. aduhaiiii... better aku jadi programmer dari penyelia.. nak gaduh pun ngan PC jerk.. hahahahha.. tapi nak buat camna.. keje ngan gomen ni.. sampai masa kau akan naik pangkat.. huhuhu... hadap jerlah... Oh ya berbalik pada topik... Selepas SPM 2021, macam2 cabaran yg perlu ditempuhi untuk membolehkan si kakak layak memasuki bidang perundangan.. memandangkan si kakak tak lepas min requirement nak masuk Asasi Law, jalan pintas adalah dengan memasuki Matrikulasi jurusan Perakaunan yang dia agak kurang berminat.. walaupun kurang berminat exam Akaun dpt A jugak.. aku pun confuse.. kalau dia tak diterima juga untuk ke degree Law, jurusan perakaunan pun apa kurangnya.. at least backup tu ada..  Selepas berhempas pulas di Matrikulasi.. proses seterusnya adalah menyusun borang UPU dengan sebaik

Salam 25 Ramadhan 1438H ~ Persiapan raya ~ Biskut raya ~ Selamat Hari Raya!!

Assalamualaikum..

Sekejap saja masa berlalu.. dah 10 terakhir Ramadhan.. lagi beberapa hari kita akan menyambut Syawal.. hari yang dinantikan oleh anak2.. kegembiraan selepas sebulan berpuasa diraikan dengan penuh keinsafan dan kesyukuran..

Bagaimana dengan persiapan hari raya?? dah ready ke nak balik kampung.. ke ada yang dah cuti awal.. menyambut puasa di saat2 akhir ni bersama keluarga di kampung? ke ada yang tak balik kampung disebabkan perkara yang tidak dapat dielakkan.. apa pun keadaan kita semua.. hanya kita dan keluarga kita sahaja yang memahami.. yang penting kita bersama-sama dapat meraikan hari yang gembira ini bersama keluarga.. tak kisah keluarga kecil ke besar ke kan...

Persiapan aku dah 80% siap.. ada barang yang dah masuk dalam beg.. ada yang belum.. ada yang masih belum habis dijahit.. kwang3.. yang penting baju dan segala kelengkapan anak2 dah siap.. esok final touch.. harap takde lah yang tertinggal nanti.. hampir seminggu duk kampung.. maunnya tak penuh beg.. fuhhh.. pening gak memikir..

Tak lengkap berhari raya tanpa adanya biskut raya.. yer dak.. alhamdulillah.. tahun ni aku berjaya mengawal nafsu utk tidak membeli biskut raya.. semuanya aku buat sendiri.. walaupun biskut yang simple dimple.. yg penting ado.. dan anak2 aku suka makan.. bukannya ada orang nak datang rumah aku pun.. zaman moden lanni.. kalau tak buat open house tu memang tak de sapa nak datang.. yerlah orang pun segan nak datang rumah kita..

Tujuan utama aku buat biskut raya tu bukan sahaja utk rumah aku sahaja.. aku rasa kalau setakat nak buat utk rumah sendiri tu rasanya membazir jugaklah.. bahan2 mentah dia pun mahal kann.. baik beli jerk biskut raya yang dah siap.. tapi niat aku nak bagi mak aku, makcik2 aku sket, mak mertua aku sket.. kalau buat sendiri bleh dapat banyak balang.. so jimat kat situ.. tahun ni aku buat 7 jenis biskut raya.. rumah mak aku memang aku bagi semua jenis biskut ni.. yg lain2 aku bagi sket2.. kalau nak bagi semua memang tak cukup tangan nak buat.. pengsan terus aku sorang2..

biskut yang mula2 aku buat.. popia nestum.. yg paling senang..

choc cornflakes+badam 

popia simpul

biskut sarang semut

biskut suji

biksut choc chip ala famous amous

peberet en suami

Alhamdulillah.. biskut2 tu dah diedarkan Sabtu lepas.. sempat lah jugak pagi tu aku buat brownies dan congo bar.. bagi sket kat mak dan makcik2 aku..

Kadang2 orang tertanya2 kenapa mesti nak bagi makcik2 aku.. makcik2 aku tu macam mak aku juga.. mereka juga menjaga aku semasa aku kecik.. jasa mereka memang tak dapat aku nak balas sampai bila2.. so, dengan rezeki yang Allah bagi kat aku.. sewajarnya aku bagi mereka juga merasa.. mereka pun bukannya orang senang.. aku bukannya nak riak atau menunjuk-nunjuk kononnya bagus.. tidak.. aku nak anak2 aku kalau baca blog ni.. mereka faham asal usul keluarga aku.. aku bukannya dari golongan keluarga yg senang.. aku nak anak2 aku juga mengamalkan sikap mengenang budi kepada orang yang banyak membantu kita..

Oklah.. rasanya ni post terakhir sebelum nak cuti raya ni.. post seterusnya akan di update selepas hari raya.. cerita pasal raya laks yer..


Dikesempatan ini.. kami sekeluarga ingin memohon jutaan kemaafan sekiranya ada terkasar bahasa terlanjur bicara atau terlebih dalam apa jua samada disedari atau tanpa disedari.. semuanya adalah kekurangan dari kami sendiri.. semoga lebaran yang akan datang memberi sinar kebahagian buat kita semua.. didoakan semoga sahabat sekalian dapat pulang dan kembali dengan selamatnya.. doakan kami juga ya..

Salam Secuci Lebaran..

Comments

Popular posts from this blog

Susu Rosak!!

Pra Majlis Aqiqah & Kesyukuran Baby Arissa ~ Projek DIY ~ Door Gift

Kopi Che' Nah