Bermulalah Perjalanan Seorang Mahasiswi UKM

Image
 Assalamualaikum.. Lamanya tak update blog.. sibuk sangat sejak jadi penyelia ni.. coding pun aku kena hadap.. keje2 pengujian coding programmer bawah aku pun aku kena hadap.. report pun nak kena update.. aduhaiiii... better aku jadi programmer dari penyelia.. nak gaduh pun ngan PC jerk.. hahahahha.. tapi nak buat camna.. keje ngan gomen ni.. sampai masa kau akan naik pangkat.. huhuhu... hadap jerlah... Oh ya berbalik pada topik... Selepas SPM 2021, macam2 cabaran yg perlu ditempuhi untuk membolehkan si kakak layak memasuki bidang perundangan.. memandangkan si kakak tak lepas min requirement nak masuk Asasi Law, jalan pintas adalah dengan memasuki Matrikulasi jurusan Perakaunan yang dia agak kurang berminat.. walaupun kurang berminat exam Akaun dpt A jugak.. aku pun confuse.. kalau dia tak diterima juga untuk ke degree Law, jurusan perakaunan pun apa kurangnya.. at least backup tu ada..  Selepas berhempas pulas di Matrikulasi.. proses seterusnya adalah menyusun borang UPU dengan sebaik

Kudap-kudap ~ Cornflakes Salted Egg

Assalamualaikum..

Selain kuih muih jadi hidangan minum petang.. kudap2an yg dibuat pun dijadikan juadah petang atau snek ringan di waktu malam..

Snek yg since tahun lepas aku buat sentiasa mendapat permintaan dari anak2.. sebab senang so blehlah aku buatkan... snek yg dimaksudkan adalah cornflakes salted egg.. aku buat merujuk kepada resepi dari fb.. tapi aku tak ikut exactly sukatan especially salted egg tu.. sebab rasa macam terlalu masin.. dan aku lebih prefer guna cornflakes jenama Kellogs..

hasilnya.. setiap 200gm yg dibuat boleh licin sekejap jerk kalau tak di control.. abaikan rupa yg tak menarik sebab aku guna cili api hijau.. kalau guna cili api merah mesti pedas zassss... kesian laks anak2 aku yg kurang suka makanan yg terlalu pedas.. 

Resepi.. alah uols cari jerk kat google atau fb.. berlambak orang share.. bahan2 semua sama.. yg berbeza cuma sukatan jerk.. ikut tekak korang camna..

Selain tu.. pernah sekali tu aku buat kuih siput ikut resepi fb gaks.. makcik kenit tu suh aku buat.. ntah macam mana dia bleh ternampak aku tengah usha resepi kuih siput yg tiba2 lalu kat wall aku .. aduhaiiii... tak nyempat2.. naik bingit telinga selagi tak tunaikan permintaan dia.. memandangkan resepi fb tu tak guna udang kering... molek sangat sebab stok udang kering dah habis.. so, bolehlah cuba tapi buat sket jerk sebab nak cuba try test.. biasanya kalau ikut resepi asal aku memang guna udang kering.. tapi takpelah... dah tak nyempat2 kan.. asal adolah yer.. tak sedap jgn komplen.. huh! tapi bersyarat kalau nak suh aku buatkan.. aku suh makcik kenit tu tolong sekali.. muka confident jerk nak nolong.. will see..

seronok ya tumbuk bawang.. sampai terkangkang haaa.. sopanlah sket nak oiii.. malu mak.. satgi confirm kuar air mata.. huhuhuhu.. saja aku suh dia tumbuk.. aku malas nak blend sebab sukatan tepung ciput jerk.. 

Dah siap doh.. masa utk menggentel.. walaupun doh tu sikit.. tapi dah namapun kuih siput.. memang makan masa nak gentel.. makcik kenit pun dah fedup nak menolong.. last2 aku gunting jerk doh tu.. buat macam kuih gunting.. lagi cepat.. 

Puas hati makcik kenit dapat makan walaupun rasanya takdelah sesedap resepi yg biasa aku buat..  dia bukan tau pun.. yg penting ado... hahahhaa.. sorry takde gambar hasil kuih siput yg digunting.. 

Oklah.. sekian sajork juadah kudap2an aku kali ni.. 

See Ya!

Comments

Popular posts from this blog

Susu Rosak!!

Pra Majlis Aqiqah & Kesyukuran Baby Arissa ~ Projek DIY ~ Door Gift

Kopi Che' Nah