Bermulalah Perjalanan Seorang Mahasiswi UKM

Image
 Assalamualaikum.. Lamanya tak update blog.. sibuk sangat sejak jadi penyelia ni.. coding pun aku kena hadap.. keje2 pengujian coding programmer bawah aku pun aku kena hadap.. report pun nak kena update.. aduhaiiii... better aku jadi programmer dari penyelia.. nak gaduh pun ngan PC jerk.. hahahahha.. tapi nak buat camna.. keje ngan gomen ni.. sampai masa kau akan naik pangkat.. huhuhu... hadap jerlah... Oh ya berbalik pada topik... Selepas SPM 2021, macam2 cabaran yg perlu ditempuhi untuk membolehkan si kakak layak memasuki bidang perundangan.. memandangkan si kakak tak lepas min requirement nak masuk Asasi Law, jalan pintas adalah dengan memasuki Matrikulasi jurusan Perakaunan yang dia agak kurang berminat.. walaupun kurang berminat exam Akaun dpt A jugak.. aku pun confuse.. kalau dia tak diterima juga untuk ke degree Law, jurusan perakaunan pun apa kurangnya.. at least backup tu ada..  Selepas berhempas pulas di Matrikulasi.. proses seterusnya adalah menyusun borang UPU dengan sebaik

Bila Mama Merajuk

Semalam..

Dok tengah usha hotel Lexis kat PD.. saja gatal2 sebab abang aku dah pi ngan family dia.. tapi kalau aku tu mungkin tak gi kot.. mahal siot satu malam.. paling murah pun RM450.. kalau ada seseorang or company nak taja tu bleh jerk.. ada ke?? huhuhuhu..

Pastu aku panggil Amiera tengok pemandangan villa tu.. ada private swimming pool.. syoknya budak2 kan.. mandilah kolam tu puas2.. takde sapa nak ganggu..

Tapi masa aku panggil dia tu dia tengah buat keje lain.. so, dia nyahut panggilan aku dalam nada suara yg keras.. 'Nak apa??'.. aku sentap ok!!

So, aku mau kasi ajar sama dia.. ooo.. berlagak ehhh... aku pandang muka dia.. terus jeling mata.. terus tutup gambar yg aku nak tunjuk kat dia..  terus berlalu ke dapur..

Mungkin Amiera rasa bersalah..

Tau apa dia buat... dia ngendeng aku kat dinding dapur sambil cakap... 'cepatlah.. tadi nak tunjuk sangat..'

Aku buat dek jerk.. langsung tak balas cakap dia.. aku buat keje kat dapur.. saja nyibukkan diri.. hehehhehe...



Berulang2 kali dia cakap 'cepatlah.. tadi nak tunjuk sangat..'.. dlm masa yg sama aku kuikuikuikui dlm hati.. hehhehehehe.. baru tau!!

Bila Fateh datang nak susu.. elok jerk aku cakap ngan Fateh.. terus dia marah.. 'cakap ngan Fateh jerk.. tak nak kawan Mama!'

Aku masih berdegil.. wat derk jerk..

Tak lama kemudian.. dia datang balik.. tak puas hati tu... 'cepatlah.. tadi nak tunjuk sangat..'.. ayat yang sama diulang balik... berkali2.. sampaikan terdengar ada suara2 nak nanges kat situ... kesian pulaks..

Terus aku balas tapi tak pandang muka dia.. konon2 cakap sorang2 ler tue.. 'jangan cakap kasar ngan orang tua.. kena belajar minta maaf..'

Amiera diam.. membentak.. duk depan TV tengok kartun..

Aku wat dek jerk.. hehehhehehe.. nak tengok sejauh mana ego dia..

Pastu aku iron baju... main2 ngan Fateh.. tiba2 dia datang sebelah aku hulur tangan tanpa sebarang kata.. (see.. gunakan teknik psikologi utk ajar anak2 anda.. hehehhehe..).. dia tau salah dia lah tu..

Pastu takkan aku nak ego plak kan.. tak sampai hati ko!! aku sambut salam dia.. pastu aku cium lah dia sambil pesan..'lain kali jangan cakap kasar dengan Mama.. tak baik..'

So.. nak ajar anak ni sebenarnya tak susah.. jangan terlalu berkeras dengan mereka (walhal aku sendiri pun kalau dah emo terlebih.. pun kasar gak ngan diorang ni.. huhuhuuhu.. dush2 kat aku sendiri).. gunakan teknik yang boleh melembutkan hati dan membuatkan mereka berfikir sendiri..

Apa pun mama tetap sayang anak2 mama..

Comments

Suraya Baharun said…
teknik yang bagus ni kak ina..bleh paktis kat zahraa bila dia besar nanti...nak buat skang bukan nye dia paham pun...
Hasnita said…
erm betul2..
rasa bersalah datang sendiri...
bagus2..kiranya dia tahula salah dia kat mana....kan..kan..
Faina Arisya said…
su..

tulah pasal.. tgg dia faham betul2 baru cuba.. try.. test..

Unknown..

hmmm.. mungkin dia dah bleh fikir.. sebab tu dia tau kesalahan dia..

Popular posts from this blog

Susu Rosak!!

Pra Majlis Aqiqah & Kesyukuran Baby Arissa ~ Projek DIY ~ Door Gift

Kopi Che' Nah