Geng Terjah

Scabies aka Kudis Buta - sian anak2ku

Minggu lepas.. anak2 aku diserang kudis buta.. aduiiii.. fenin aku..

Kami ketahui kes ni bila en hubby bawak anak2 aku ke klinik.. memang terkejut.. memang pernah dengar gelaran kudis buta tu.. tapi aku tak pernah ambik kesah pun.. tetiba kena anak sendiri.. hambek ko! pak google la tempat aku cari info.. hmmmm..

Untuk rekod.. dah hampir 2 tahun kami menginap kat kuarters.. tak pernah2 kena ni.. kami tak tahu punca anak2 dijangkiti.. then baru aku teringat.. mungkin hama tu bertindak ganas (hahahha.. agak2 aku jerk..) selepas aku mengemas bagai nak rak masa cuti hari merdeka tempohari.. semua habuk2 aku lap.. mungkin disebabkan habitat mereka terganggu.. mereka berpindah ke tempat tidur anak2 aku.. hehehhe.. tapi masalahnya.. selalu gaks (actually takdelah selalu.. jarang2.. tapi pernah buat gakslah beberapa kali.. ) aku mengemas dan lap2 habuk kat koleksi2 english aku tu.. tapi tulah kan.. dah nak kena.. tak leh nak kata apa.. redha jerlah.. dan cuba yg terbaik utk merawat anak2 aku..

Dr bekalkan ubat antibiotik dan krim sapu..

krim sapu utk rawat kudis buta..

Setiap kali aku sapu krim ni.. anak2 aku nanges2 menahan sakit.. panas katanya.. sian tau.. 


antibiotik yg pahit.. Fateh jerit2 tak mau telan.. aduiiii.. susah!

Selain rawatan antibiotik.. kami bertungkus lumus membersihkan cadar, bantal2, soft toys dan yg sewaktu dengannya.. kami rendam ngan dettol... hahahha.. kasi bunuh itu hama.. hehehheh.. hope tak sia2 usaha kami.. sampaikan anak2 aku pun aku mandikan dengan dettol.. tapi sayangnya.. tanpa disedari.. boboiboy aku tu dah mencurahkan setengah botol Dettol tu ke dalam tab.. aduiiii... ni sapa nak jawab ni?? en hubby??

habis licin ko!

Selepas beberapa hari.. kulit Amiera kering.. ada perubahan.. tapi agak tak selesa pada Amiera sebab dia ada ekzema.. so, Isnin baru2 ni masa aku cirit-birit.. alang2 aku ke klinik.. aku bawak sekali anak2 aku jumpa dr sekali lagi.. 

Bla.. bla.. bla.. cerita ngan dr.. then dr tukar ubat sapu yg lain.. dan ubat antibiotik yg lain utk Fateh.. 

krim antibiotik

krim mengurangkan kegatalan..

krim pelembab utk kulit Amiera yg kering..

antibiotik utk Fateh..
 
kesan selepas sehari memakai krim yg baru.. semua kudis2 kat tangan Amiera yg kering dah tanggal.. tinggal parut jerk..

kudis kat belakang Fateh pun dah beransur pulih.. alhamdulillah..


1 omelan:

A Rahmani said...

Tak perlu susah2 n belanja mahal ubat kimia, cuba ini krim>>
Salam semua. Saya ada hasilkan krim yang telah terbukti berkesan untuk kudis dan kudis buta. Disapu terasa sejuk saja. Hilang rasa gatal-gatal, pedih yang tidak menyenangkan dan tidak melia atau menanah. Ia mempercepatkan sembuh.Sebelum guna disarankan garu dulu sampai luka2 dan puas hati kmd basuh dan sapu krim ini tebal2, akan segera hilang rasa gatal2. Dalam masa beberapa hari insyaAllah akan bertambah pulih.
Untuk mandian sebagai mencuci kulit badan dan pencegahan, Sabun Mutiara Bumi telah dikeluarkan juga.

Hubungi saya untuk mencubanya. Jenama Krim Mutiara Bumi, harganya cuma 12.00 saja dan Sabun Mutiara harganya RM6.00 saja. Untuk mencuba sila hubungi .Hj Man 0134389413..T kaseh.

My Family

My Family