Bermulalah Perjalanan Seorang Mahasiswi UKM

Image
 Assalamualaikum.. Lamanya tak update blog.. sibuk sangat sejak jadi penyelia ni.. coding pun aku kena hadap.. keje2 pengujian coding programmer bawah aku pun aku kena hadap.. report pun nak kena update.. aduhaiiii... better aku jadi programmer dari penyelia.. nak gaduh pun ngan PC jerk.. hahahahha.. tapi nak buat camna.. keje ngan gomen ni.. sampai masa kau akan naik pangkat.. huhuhu... hadap jerlah... Oh ya berbalik pada topik... Selepas SPM 2021, macam2 cabaran yg perlu ditempuhi untuk membolehkan si kakak layak memasuki bidang perundangan.. memandangkan si kakak tak lepas min requirement nak masuk Asasi Law, jalan pintas adalah dengan memasuki Matrikulasi jurusan Perakaunan yang dia agak kurang berminat.. walaupun kurang berminat exam Akaun dpt A jugak.. aku pun confuse.. kalau dia tak diterima juga untuk ke degree Law, jurusan perakaunan pun apa kurangnya.. at least backup tu ada..  Selepas berhempas pulas di Matrikulasi.. proses seterusnya adalah menyusun borang UPU dengan sebaik

Kisah IC hilang..

Assalamualaikum..

Isnin baru2 ni.. aku kan gi keje seperti biasa.. nak dapat cuti free mintak mahaplah yer..

Tiba2 petang tu ntah macam mana.. aku pi check wallet.. tiba2 aku nampak kosong!! apa yg kosong?? ruangan tempat aku simpan ic tu kosong.. ic aku takde!! cepat2 aku check casing hp.. tapi.. ic aku takde!! selongkar habis satu beg.. ic aku takde!! call mak aku kat kampung suh check kat rumah kot2 tertinggal kat situ.. ic aku takde!! call en hubby kot2 dia terjumpa dan simpankan utk aku... ic aku takde!! aku dah risau.. hati dah tak tenang..

Balik rumah terus pergi kat kereta.. geledah satu kereta.. ic aku takde!! mano poie eh ni???

Nak buat keje apa pun tak boleh bila hati dah tak tenang.. asyik dok terfikir mana aku letak ic tu..

Flashback..

Aku keluarkan ic masa nak pi ngundi.. aku cuma bawak hp dan selitkan ic aku kat casing hp.. confident beb!.. habis ngundi.. jumpa sedara kat perkarangan tempat mengundi.. borak2 kejap.. pastu masa mak aku borak2 ngan orang2 kampung.. aku snap gambar sekolah guna hp.. tapi aku tak ambil kisah akan ic aku kat casing hp..

Pastu masa nak masuk ke kereta.. aku melintas ngan mak.. aku pegang hp macam biasa.. masuk kereta terus simpan hp dalam handbag..

Lepas tu kami singgah bank.. aku cuma bawak wallet.. masih tak nampak akan kosongnya ruangan ic kat wallet aku tu.. Amiera main hp aku.. then aku mintak balik.. still masih tak ingat mengenai ic..

Pastu pi Nilai 3.. singgah makan dulu.. bayar makanan.. pun masih tak perasan akan kosongnya ruangan ic kat wallet.. lepas makan.. singgah sebentar kat kedai hanger.. masa nak bayar pun.. masih tak perasan akan kosongnya ruangan ic kat wallet.. singgah sebentar di kedai jual barang2 perkahwinan.. aku just bawak wallet.. tapi tak beli apa2.. Amiera main hp aku lagi.. lama kemudian aku mintak balik..

On the way nak balik rumah mak aku.. aku ambik hp.. update fb.. langsung tak terfikir akan ic kat casing..

Sampai rumah dan sampai ke malam harinya.. aku layan fb.. tapi masih tak perasan ic aku.. sehinggalah hari petang Isnin..

Tamat flashback..

Semalam.. aku mintak en hubby temankan aku utk mencari ic yang hilang!! bermulalah episod mencari ic..

Lepas hantar Fateh ke sekolah.. kami bergegas ke sekolah tempat aku mengundi.. aku hanya akan cari di mana lokasi aku berhenti selepas aku mengundi tempohari.. sampai di sekolah.. jumpa guard kat situ.. katanya tiada yang report kat dia.. aku cari di sekitar luar pagar.. ic aku takde!!  en guard suh kami pi kedai makan yg tak jauh dari sekolah.. coz kat situ macam pusat BN.. mungkin ada yang terjumpa dan serahkan kepada wakil kat situ..

Sambil sarapan sambil bertanya kepada pemilik kedai.. ic aku takde!!

Pencarian diteruskan di Nilai 3.. pergi ke kedai makan dan bertanya kepada pemilik kedai.. ic aku takde!!

Pergi pula di kedai hanger.. tanya chinese girl kat kaunter... dia geleng kepala.. ic aku takde!!

Aku fedup!

Ajak en hubby pi balai polis.. plannya.. buat report then terus ke JPN Putrajaya buat ic baru.. maleh dah aku memikior nak cari kat ner lagi.. cari balai polis berhampiran.. balai polis Tmn Semarak.. nan ado.. google website Majlis Perbandaran Nilai.. hmmm.. hanya ada satu balai polis.. di Pekan Nilai.. en hubby call balai polis pekan Nilai.. memang balai polis di Tmn Semarak dah tak ada..

2 kali kami patah balik ke balai polis sebab parking penuh kat kawasan berdekatan.. asalnya dah fedup.. parking pun susah.. ingat nak buat report kat balai polis Putrajaya sajork.. tapi en hubby still berkeras nak ke Nilai.. ada hikmahnya..

Sampai di balai polis.. ada 2 staff bertugas.. lengkap berpakaian seragam.. sorang lelaki sorang perempuan.. pompuan tu namanya Sazlina.. ehh.. Saz my dear friend.. samalah nama cam ko.. huhuhuhuh.. hat lelaki aku tak perasan pulaks nama dia..

Dialog :-

En Hubby : Assalamualaikum..

Pegawai Polis (L) : Wsalam.. ada apa en?

En Hubby&Aku : Nak buat report.. ic hilang..

Pegawai Polis (L) : Ic siapa yang hilang?

Aku : Ic saya.. (muka tak bersalah.. muka orang careless!!)

En Hubby : Hilang semasa mengundi aritu..

Pegawai Polis (L) : Ohhh.. kat sekolah Batang Benar.. kat tempat mengundi no. 3 tu.. saya yang jaga kat situ.. patutlah tadi macam pernah nampak jerk..

Aku : Oh ya ka.. (alamak.. camna polis bleh cam muka aku ni.. aku sendiri pun tak ingat rupa polis yang jaga kat bilik tempat mengundi tu.. gabra beb nampak polis masa mengundi..)

Pegawai Polis (L) : Ada.. ada satu ic kami jumpa tertinggal.. dah nak tutup masa tu.. baru sorang staff perasan ada satu ic tertinggal..

Aku : La yeke.. (hati aku dah berbunga riang.. ic aku ada!! tapi.. takkan staff bertugas yang mintak ic aku tu tak pulangkan.. aku cuma nampak dan masih ingat dengan jelas dia guna ic aku sebagai pembaris utk memotong nama aku.. tapi aku tak ingat langsung sama ada dia pulangkan ke tidak ic aku tu.. aku blur pada hari mengundi!!)


Pegawai Polis (L) : Kejap yer puan.. saya telepon orang SPR.. (peg polis tu call dan msg2 ngan wakil SPR.. mintak no phone aku..).. ic puan tak ada dengan orang SPR.. dia dah bagi kat staff dari Majlis.. nanti orang tu akan call puan..

Aku/En Hubby : Ok.. terima kasih ya..

Tamat Dialog..

On the way nak ke kereta.. staff Majlis call aku.. terus aku cakap kami akan ke Majlis pi jumpa dia.. sib baik dekat ko!!

Alhamdulillah.. dapat juga akhirnya ic aku tu.. takdelah kami nak bersusah payah buat report polis dan pergi buat semula ic.. tak pasal kena denda pun ya.. huhuuuhuu..

Menurut cerita staff Majlis tu pula.. katanya aku tertinggal ic kat kotak mengundi.. pengundi yang kemudian dari aku perasan ada ic tertinggal.. tq kepada pengundi yg memaklumkan kepada staff bertugas.. dan staff Majlis tu juga memang dalam proses mencari aku.. katanya lepas lunch nak pergi rumah aku kat Nilai tu sebab dia dapat detect dalam sistem alamat rumah aku.. alhamdulillah.. sungguh murni niat staff Majlis tu.. tq so much..

Pengajarannya.. aku kena fokus dan pastikan ic ada selepas proses membuang undi..

Sekian.

Comments

Popular posts from this blog

Susu Rosak!!

Pra Majlis Aqiqah & Kesyukuran Baby Arissa ~ Projek DIY ~ Door Gift

Kopi Che' Nah