Bermulalah Perjalanan Seorang Mahasiswi UKM

Image
 Assalamualaikum.. Lamanya tak update blog.. sibuk sangat sejak jadi penyelia ni.. coding pun aku kena hadap.. keje2 pengujian coding programmer bawah aku pun aku kena hadap.. report pun nak kena update.. aduhaiiii... better aku jadi programmer dari penyelia.. nak gaduh pun ngan PC jerk.. hahahahha.. tapi nak buat camna.. keje ngan gomen ni.. sampai masa kau akan naik pangkat.. huhuhu... hadap jerlah... Oh ya berbalik pada topik... Selepas SPM 2021, macam2 cabaran yg perlu ditempuhi untuk membolehkan si kakak layak memasuki bidang perundangan.. memandangkan si kakak tak lepas min requirement nak masuk Asasi Law, jalan pintas adalah dengan memasuki Matrikulasi jurusan Perakaunan yang dia agak kurang berminat.. walaupun kurang berminat exam Akaun dpt A jugak.. aku pun confuse.. kalau dia tak diterima juga untuk ke degree Law, jurusan perakaunan pun apa kurangnya.. at least backup tu ada..  Selepas berhempas pulas di Matrikulasi.. proses seterusnya adalah menyusun borang UPU dengan sebaik

Hari Raya Pertama

Seawal jam 6.30 pagi aku dah bangun.. nak masak sayur lodeh dan sambal tumis.. rendang dan nasi impit malam semalam aku dah masakkan.. mak memantau sambil menolong aku.. pastu aku kena hidangkan juadah untuk sarapan terlebih dahulu.. juadah hari raya biasalah.. agak berbeza dari hari2 biasa.. sebagaimana yang aku plan sebelum raya menu yang aku masak.. alhamdulillah semuanya sempat aku masak... menunya.. rendang ayam, rendang daging, sayur lodeh, sambal tumis, nasi impit dan lemang.. ketupat tak buat laaaa.. aku tak reti nak menganyam.. tak pernah lulus..



rendang daging..


rendang ayam..


sayur lodeh..


sambal tumis..


Pukul 8.00 pagi selepas sarapan, hubby ngan abah pergi sembahyang raya kat Masjid Putra Nilai.. aku tak pi sebab mc.. lepas aku bersiap2.. barulah terhegeh nak susun2 kuih raya dalam bekas kuih.. memang penatlah sebab wat sorang2.. takkan aku nak suruh mak aku kot.. mak aku tengok aku kelam kabut nak wat semuanya.. dia pun nolong ler aku sapu rumah..



biskut2 raya untuk tahun ni...


Amiera pun sibuk nak nolong sekali..


juadah di pagi raya..

selesai sudah hubby bersolat.. kami pun bermaafan dan bergambar untuk kenang2an..
sedih siot.. nak pulaks bila bersalaman dengan mak aku.. macam banyak aja dosa.. masa bersalam2an.. tak de sesapa yang nak tolong snap.. sebab pagi raya ni.. hanya aku sekeluarga dan mak abah... abang dan adik lum sampai.. tengahari nanti baru diorang sampai.. oh ya.. tema aku tahun ni warna hijau yo!..


tengah syahdu syahdan..


mak dan abah yang tak sedondon.. mak lah ni.. aku nak beli kain dia tak mau!


abah ngan hubby..


mak ngan Amiera..


aksi yang tak menjadi.. abah yang snap gambar.. maklumlah orang lama.. bukannya reti sangat..

















aku ngan Amiera.. sedondon gitu bajunya!


Amiera ngan papanya.. senyum sajork anak mama ni..





layan sajork aksi2 Amiera di pagi raya..

Lebih kurang pukul 11 pagi.. adik aku dan keluarga suaminya datang beraya.. sib baik aku dah siap apa2 yang patut...


yang membelakangkan kamera tu ler mak mertua adik aku..


yang sebelah abah aku tu ler adik ipar aku.. yang membelakangkan kamera tu ayah mertua adik aku..

Dalam pukul 12 lebih abang aku pun sampai... lepas makan2 aku pun snap ler gambar diorang..


hijau jugaks.. tapi pekat sikit warnanya..

Sebelah petangnya pulaks.. lebih kurang pukul 3.. kami bergegas ke Hosp. Selayang.. mak sedara aku aka kakak mak aku.. masuk hospital.. sakit lor.. sakitnya tak dapat dipastikan lagi.. doktor tak nak komen apa2.. mungkin dalam kajian.. yang pasti berkaitan dengan hati.. hanya kat Selayang aja ada pakar sakit jenis ni.. seluruh badan makcik aku tu kuning.. kesian sangat.. badan dia dah surut sebab tak boleh nak makan.. makan sikit muntah.. mula2 dia masuk Hosp. Seremban tetapi kat sana takde pakar.. layanan pun kureng.. then anak dia hantar dia Hosp. Kajang... layanan bagus cuma diorang takde pakar untuk mengesahkan penyakit tersebut..


syahdu sungguh biler nengok makcik aku ni... teringat arwah nenek aku masa dia sakit..


hampir sejam lebih kami pun pulang..

Perjalanan raya diteruskan.. kami beraya di rumah abang abah aku.. kat Nilai gaks.. sebab tu kami pergi.. dah dokek ngan rumah aku..


anak sedara aku ni asyik berkepit jerk ngan papa nya.. hish2..


mak ngan iparnya..


kakak ipar aku tu habis relax.. anak2 kat suami..

Pastu pulaks.. kami beraya di rumah mak mertua adik aku.. gambar tak snap pun sebab dah penat.. perut pun dah mengah!

Hari raya pertama ni memang banyak berjalan.. esok sambung lagi!

Comments

Popular posts from this blog

Susu Rosak!!

Pra Majlis Aqiqah & Kesyukuran Baby Arissa ~ Projek DIY ~ Door Gift

Kopi Che' Nah