Bermulalah Perjalanan Seorang Mahasiswi UKM

Image
 Assalamualaikum.. Lamanya tak update blog.. sibuk sangat sejak jadi penyelia ni.. coding pun aku kena hadap.. keje2 pengujian coding programmer bawah aku pun aku kena hadap.. report pun nak kena update.. aduhaiiii... better aku jadi programmer dari penyelia.. nak gaduh pun ngan PC jerk.. hahahahha.. tapi nak buat camna.. keje ngan gomen ni.. sampai masa kau akan naik pangkat.. huhuhu... hadap jerlah... Oh ya berbalik pada topik... Selepas SPM 2021, macam2 cabaran yg perlu ditempuhi untuk membolehkan si kakak layak memasuki bidang perundangan.. memandangkan si kakak tak lepas min requirement nak masuk Asasi Law, jalan pintas adalah dengan memasuki Matrikulasi jurusan Perakaunan yang dia agak kurang berminat.. walaupun kurang berminat exam Akaun dpt A jugak.. aku pun confuse.. kalau dia tak diterima juga untuk ke degree Law, jurusan perakaunan pun apa kurangnya.. at least backup tu ada..  Selepas berhempas pulas di Matrikulasi.. proses seterusnya adalah menyusun borang UPU dengan sebaik

Trip to Universal Studio Singapore (USS) ~ USS Intro

Salam petang Selasa..

Sihat semua?? amboi2.. lepak2 ngan family nampak.. seronok ler tew.. cuti2 lepaks ngan family.. syorga right?? di kesempatan ini jugaks aku nak wish happy festival day to my indian friends.. May this Festival of Lights brighten your lives with Peace, Good Health, Happiness, Prosperity and lots of fun with family and friends!.. (copy paste ayat abang aku kat fb.. hahhahaha.. maklumlah kan.. aku ni bukannya terrer speaking.. copy paste.. boleh sesangat.)

Ok.. berbalik pada tajuk pada hari ni.. sebelum nak show gambar banyak2 kat uols.. aku nak kasi mukadimah dulu.. tak best lah.. tiba2 kuar gambar kan.. apa kes..

5 November 2012 (Isnin)

Seawal jam 6 pagi ok.. 6 pagi.. baca betul2 tak tu... 6 pagi... ok... aku bangun.. hahahhaha.. hebat sangatlah yerk bangun kul 6 pagi.. poyos..

Lepas siapkan anak2.. buat sarapan ringkas dulu.. pekena teh panas ngan roti.. tapi aku tak makan pun.. takde selera nak jamah roti pagi2.. aku suh Amiera makan roti.. dia kena makan ubat.. nak bangunkan Fateh ya rabbi.. susah.. nanges2 dia mandi pagi.. walhal semalam.. bersungguh2 nak mandi.. tak nyempat2..

Dah siap kemas2 apa yg patut.. kami turun kul 7 lebih kalau tak silap aku.. yerlah.. aku ni jenis punctual.. (ye ker..).. budak kaunter bas tu suh standby kul 7.15 ok.. kenalah turun awal.. sapa lambat katanya memang kena tinggal.. hohohoho.. lambat lah sangat!

Hujan gerimis di pagi hari di JB.. sejuk... tidur pun sodap ni..



Tunggu punya tunggu.. bulan2 tak timbul2.. mana bas daaaa.. dah nak dekat kul 8 ni.. apa kes!! hish.. ni yg buat aku tensi ni.. kata 7.30 bertolak... ^%#$@$@...

apo kono eh bang.. kau monung ajo.. orang ke bulan.. ekau ke spore.. hehheheheh..


Ingatkan bas tunggu betul2 depan hotel.. ropa2nya.. di seberang jalan.. eleh.. leceh sungguh.. ingatkan coach bertaraf 5 bintang.. hmmmm... 3 bintang jerk dek non! dahlah kena redah hujan tu masa nak naik bas.. sib baik ada payung..

Khabarnya ada 2 bas sajork pagi tu.. satu bas lagi rosak.. pulaks.. cemana ni?? nasiblah siapa lambat.. ni yang aku tak gemor ni.. kita bayar mahal2.. service kenalah tip top.. so, hope pihak berkenaan buat action plan betul2.. jangan sampai customer lari sudah..

Tak lama lepas tu.. bas pun bergerak.. driver apek cina ni.. manyak sombong lor... kasi senyum sket maa.. pagi2 kasi murah lu punya rezeki.. apa pasat masam2.. banyak makan asam koping ko apo??

kesian kakak.. terpaksa mengalah ngan adik yang nak duk sorang2..


Tak sampai setengah jam.. tiba di imigresen Malaysia.. hello.. Malaysia.. hhahahhahah... apek cino tu dah sound kat kami semua.. semua olang tulun.. bawa passport.. balang2 tinggal.. hmm.. whatever.. ikut jerlah arahan.. dia kan expert ulang alik ke spore.. memandangkan apek cino ni jenis strict.. kami kena cepat2.. sapa lambat kena tinggal.. hahhahahha.. kebetulan kami duk sit depan.. so, kamilah turun dulu.. takdelah kelam kabut sangat..

Lepas tu naik semula bas.. perjalanan diteruskan ke Spore.. helllo... Spore.. i'm coming...

Selat Tebrau..

Tak lama kemudian nampak imigresen S'pore.. jem siot.. sapa2 yang bawak kereta.. nasiblah.. mengharungi jem pagi2 nak gi keje ke S'pore kot..

bersusun2.. 

Sampai di imigresen Spore.. apek cina tu buat announcement.. balang2 semua bawa tulun.. kasi kosong ini bas.. bih kurang cenggitu lah ayat dia.. so, gigihlah kami bawak barang.. sib baik tak banyak..

Kat sini ada pengalaman kelakar kami... hahhahahhahah.. golak dulu yo.. eh..eh.. tibo2 yo golaks kan.. cito lah dulu yo tak.. masa kami turun dari bas tu.. kami tengok ramai penumpang2 bas yang lain lari2.. ingatkan apa ke hei nya.. mungkin orang ramai kot.. berebut2 nak beratur.. tengok orang lari.. kebanyakan kami yg turun dari bas tu pun lari sekali... hahhahahahhahaha..

Tengok orang beratur panjang.. kami pun beratur sekali.. orang sekeliling naik heran ngan kami.. nasib baik ada sorang chinese girl tu tegur kami.. katanya kami di kaunter sebelah sana (masa tu dia speaking london laa..).. kami masih ragu2.. sampai jerk sorang penumpang bas kat mesin scan passport.. dia cuba nak scan passport dia.. memang tak boleh laaa... lane tu hanya untuk yg ambik pakej bulanan kot.. mungkin yg bekerja kat Spore.. aku pun tak sure..

So, kami lari2 anak balik pergi ke kaunter yg sepatutnya... hahhahahahhahah... masa dok beratur tu.. aku tengok staff imigresen Spore tu punyalah masam.. kenapa ek?? susah sangat ke pagi2 nak senyum?? ker aku sorang jerk yang perasan.. ntahlah.. nama nametag pun dah nama Melayu.. tapi ropa tak macam Melayu.. dah macam Jopun pun yo.. apalah salahnya.. cakap kat kami pelancong luar nak datang Spore.. bih kurang cengginilah kan.. walaupun aku tak terror speaking London ni..  'Good Morning Sir.. Your passport please.. '... check sana check sini... cop sana cop sini..  'Thank Your Sir. Welcome to Singapore'.. susah ke nak sebut.. hmmm... mungkin diorang dah di arahkan macam tu agaknya.. tak boleh friendly sangat ngan pelancong.. tak pun dia puasa hari tu.. takpelah.. memandangkan nama ko nama melayu.. dan pelakon fofular peberet aku orang Spore gaks.. aku terimalah seadanya...


Naik bas semula.. apek tu baik punya tunggu kat luar bas.. bila dah ramai yg naik.. dia masuk bas.. pandang ala2 samseng.. cukup aa.. belakang semua ada aa.. mana kami nak tau.. yg aku tau en hubby dan anak2 aku serta penumpang di hadapan aku ada dalam bas.. orang lain aku tak kenal especially hat yg duk belakang..

Perjalanan ke Sentosa Island makan masa yang agak lama jugaks.. dengan jem nya.. Amiera dah siap sound aku.. bila nak sampai.. bila nak sampai.. aku nak jawab pun aku tak reti.. sepanjang perjalanan tu.. aku tengok pemandangan Spore ni biasa2 aja.. macam Malaysia jugaks.. dah namanya pun serumpun..

Dan.. akhirnya kami sampai juga ke Sentosa Island.. alhamdulillah.. bergegas kami turun.. kena naik escalator utk ke USS.. waahhhh... ramainya orang tengah berposing2 depan trademark USS tu.. kami pun tanpa berlengah.. posinglah dulu.. yes!! kami dah sampai di sini.. seronoknyaaaaaaaaaaa... jangan jeles..



  


 

Kemudian.. nampak orang dah mula beratur nak masuk.. si Fateh pulaks tak duk diam.. sampai jerk turn kami nak masuk.. salah tiket daaa.. aku kena pergi ke kaunter Guest Service kalau tak silap aku namanya.. utk claim for tickets.. alahai.. satu koje lah pulaks.. ingatkan boleh masuk terus sebab aku tengok ramai orang lepas jerk.. confuse aku.. (tapi sebenarnya kan.. syyyyyyyyyyyyyyyy... aku salah print daaaa... aku just print confirmation booking.. aku tak print pun tiket tu.. hampagas betul.. sib baik diorang boleh accept.. camna aku leh cuai... dush..dushh..dush.. lain kali jangan buat lagi yer.. ni pun aku baru perasan lepas aku tengok balik email dari pihak USS masa nak buat first n3 baru2 ni.. malu.. malu.. malu.. so, please.. do not forget to print out your tickets!!)
 
si kecik ni kena pegang.. kalau tak ntah mana hilangnya karang..

Alhamdulillah.. akhirnya kami masuk walaupun agak terlewat sedikit...

oloooo.. tak sempat nak bergambar ngan diorang..

Ok... setakat ni dulu cerita ceriti aku kali ni.. nanti aku sambung aktiviti kami di setiap zon di USS.. see yaa..

Comments

syalinda johari said…
bestnyaa...ntah bila kami nak sampai sana...
Faina Arisya said…
syalinda..

insyaAllah.. satu hari nanti.. tunggu anak2 besar dulu tau baru seronok ok!

Popular posts from this blog

Susu Rosak!!

Pra Majlis Aqiqah & Kesyukuran Baby Arissa ~ Projek DIY ~ Door Gift

Kopi Che' Nah