Bermulalah Perjalanan Seorang Mahasiswi UKM

Image
 Assalamualaikum.. Lamanya tak update blog.. sibuk sangat sejak jadi penyelia ni.. coding pun aku kena hadap.. keje2 pengujian coding programmer bawah aku pun aku kena hadap.. report pun nak kena update.. aduhaiiii... better aku jadi programmer dari penyelia.. nak gaduh pun ngan PC jerk.. hahahahha.. tapi nak buat camna.. keje ngan gomen ni.. sampai masa kau akan naik pangkat.. huhuhu... hadap jerlah... Oh ya berbalik pada topik... Selepas SPM 2021, macam2 cabaran yg perlu ditempuhi untuk membolehkan si kakak layak memasuki bidang perundangan.. memandangkan si kakak tak lepas min requirement nak masuk Asasi Law, jalan pintas adalah dengan memasuki Matrikulasi jurusan Perakaunan yang dia agak kurang berminat.. walaupun kurang berminat exam Akaun dpt A jugak.. aku pun confuse.. kalau dia tak diterima juga untuk ke degree Law, jurusan perakaunan pun apa kurangnya.. at least backup tu ada..  Selepas berhempas pulas di Matrikulasi.. proses seterusnya adalah menyusun borang UPU dengan sebaik

Open House & Percubaan Pertama Nasi Arab Mendhi

Assalamualaikum...

Salam pagi Isnin.. monday blues kah? hehehhe.. kat opis aku ni suram2 jerk.. black-out.. gelap di beberapa sudut... ni boleh bawa kepada kemengantukan..

Uols gi mana cuti baru2 ni.. open house kah? mesti ramai yang buat open house kan.. pagi sabtu tu keje aku ngemas, membasuh dan melipat.. dah nak tengahari baru sibuk nak memasak... hehheheh.. dah masak bagi anak2 makan dulu.. kul 4 baru aku lunch.. baguih sangat kan.. sib baik tak sakit perut.. kul 6.30 baru pi rumah opismate..dokek yo.. belakang blok rumah aku jerk..

Ahad pulaks.. aku membasuh dan mengemas lagi.. tak habis2 keje rumah kan... nama jerk cuti.. takde makna nak rehat nya.. ada jerk keje nak kena buat.. lepas zohor kami pi rumah opismate aku.. pun tak jauh sangat.. kemudian kami ke Alamanda.. shopping barang dapur sket.. teringin nak masak nasi Arab mendhi... mandhi.. whatever.. resepi dah ada.. rempah2 dah beli.. beli barang2 basah dan yg belum dibeli..

So, petang tu aku memulakan projek memasak.. resepi dia simple.. bahan2 pun mudah dapat...

TQ to empunya resepi.. Coretan Dari Dapur.. dan  Resepi Raidah

Tapi aku takdelah ikut sebijik sejibon.. ikut keperluan dan peralatan yg ada kat rumah aku sajork.. aku cuma masak 2 pot beras Jasmine Basmathi PUSA 1121.. ayam pulaks just guna stok yang ada kat rumah.. takde nak beli sekor belah 4 bagai... sebab prosesnya lama dan nak kena bakar pakai microwave.. aku takde microwave ok!.. aku just bakar atas pan jerk.. yg penting bau semerbak nasi mendhi penuh satu rumah tu... hmmmm... dapnya... alhamdulillah menjadi.. memang puas hati guna beras Jasmine PUSA tu.. beras dia panjang2... bila makan pulaks.. aku rasa macam makan kapas... lembut sangat2... lain kali nak cuba buat guna daging kambing pulaks.. tapi ayam totap ado..

pic credit to sue-hasue.blogspot.com

Hasilnya... 

cili hijau hiasan semata2.. aku tak makan ok! podeh..

Walaupun tak sesedap dan setanding nasi Arab di restoran2 tu.. at least ado.. so, pasni tak payahlah nak membazir duit pi beli kat Mr Kabab & Biryani.. tapi nak kena buat jus mangga pulaks.. baru ngam.. next time laa..

So, uols cubalah buat guna resepi tu.. InsyaAllah menjadi.. selamat mencuba..

Comments

Popular posts from this blog

Susu Rosak!!

Pra Majlis Aqiqah & Kesyukuran Baby Arissa ~ Projek DIY ~ Door Gift

Kopi Che' Nah